Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

CRM-system är inte bara lagring av kontakter

CRM-system är inte bara lagring av kontakter

En av många vanliga missuppfattningar är att CRM (Customer Relationship Management) till stor del bara är ett lagringsutrymme för kontakter. Men jag skulle säga att det är svårt att hitta andra business-relaterade system som är lika mångsidiga som ett CRM och som tillämpas i lika många branscher och vertikaler.

Det är ingen myt att konventionella CRM-system i regel inte är lika väl förankrade i organisationer som andra system, ibland lever systemen inte upp till förväntningarna, ibland har implementationsprocessen (i synnerhet delar som utbildning) varit under all kritik och många gånger förvaltas systemen inte korrekt efter att de satts i drift.

För användare är det essentiellt att de känner sig stöttade av deras CRM-system. Systemet måste hjälpa dem effektivisera sina processer i högsta möjliga grad och hjälpa dem vara mer proaktiva i sitt arbete genom att förse dem med rätt och relevant information innan de ens ber om det. Om systemet inte gör deras vardag enklare och effektivare är risken stor att CRM-systemet bara blir ett dyrt registrering-/rapportverktyg.

Prenumerera på månadens säljtips

Med vår erfarenhet av andra implementationsprojekt och IT-förvaltning blev vår målsättning tydlig; vi vill frigöra våra kunder från konventionella CRM-systems-bojor.

För att göra det behövde vi ett CRM-system som passar in i vårt erbjudande, ett system som i hög grad är anpassningsbart och lätt att integrera med andra system. Vårt val föll på Sugar från SugarCRM, ett CRM-system med sina rötter i Open Source-teknologi vilket öppnar mängder med dörrar. Sugar lämpar sig lika väl för små- och medelstora företag som till de absolut största.

Är du nyfiken på att veta mer om CRM?

Prenumerera på månadens säljtips

CRM

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering