Jens Johansson
Jens Johansson
kontakta mig

Ny på Exsitec, ny på kundsupporten

Som nyanställd på Exsitec vill jag dela med mig lite av mina tankar och reflektioner över min första tid på företaget. Jag började vid årsskiftet på supporten och supporterar Visma Business och Visma POS. Jag kommer från en av Exsitecs kunder där jag dagligen jobbade i Visma Business och då främst med logistik och artikeldata. Som kund hade vi också ett antal POS installerade. Jag ansåg väl själv att jag var ganska bra på affärssystemet men att jobba på supporten kräver en helt annan kunskapsnivå, det är skillnad på att använda systemet och att ge support för det! Man lär sig mängder med nya saker varje dag.

Onboarding från start

Vi var fyra stycken på Göteborgskontoret som började samma dag och vi blev otroligt väl mottagna. Onboarding programmet presenterades för oss och redan första dagen hade vi kommit igång och flera punkter var avprickade. Vi fick bra information om både företaget och vårt kontor. Men Onboardingen slutade inte där utan fortsätter och håller fortfarande på vilket gör att man känner att det satsas resurser på dig som nyanställd och att du redan är en viktig del av företaget.

En mentor för att stötta hela vägen

Systemet med mentorer fungerar också väldigt bra och det känns tryggt att alltid ha någon att vända sig till när man undrar något. Sedan hade vi som började den veckan turen att bara efter tre dagar få åka med på kick-off till Åre med hela Exsitecgänget. Direkt slogs man av vilken sammanhållning det fanns i företaget. Alla var ett enda stort gäng som ställde upp för varandra. Inte en enda gång har jag hört eller upplevt något som ”de i Malmö”, ”konsulterna” eller något liknande, utan det är alltid ”Vi på Exsitec”. Det är imponerande på ett företag av vår storlek och som sitter utspritt över landet. Samtidigt fick vi en chans att presentera oss och träffa alla kollegor men det är riktigt svårt att komma ihåg alla personer och namn på den korta tiden dock.

Efter detta riktades min Onboarding mer över till supporten och mina kollegor där, och det har blivit många telefonsamtal med min mentor som alltid stöttar och kommer med bra idéer. Naturligtvis har jag också träffat alla mina andra supportkollegor, både via Google meeting, men också på plats på våra olika kontor. Ett härligare gäng får man leta efter. Alltid glada och stöttande samt väldigt förstående för att man inte kan allt direkt när man börjar. Vi har också mycket kontakt på supportchatten där vi stöttar, hjälper och peppar varandra. Jag har också varit en vecka på kontoret i Söderhamn, där skulle man kunna säga att supporten har sitt huvudkontor. Det var mycket lärorika dagar, att få höra hur de bemöter kunder på ett proffsigt men ändå personligt sätt. Riktigt givande att få sitta och medlyssna när supportproffsen tar sig an kluriga och svåra supportärenden.

Inkopplad och redo för kundsamtal

Efter några veckor så sitter jag nu själv inkopplad i växel och tar emot våra kunder som har problem eller undrar över saker. Det är ett roligt och inspirerande jobb där man får mycket kundkontakt och spännande utmaningar varje dag. Jag har massor kvar att lära mig men får mer och mer kunskap för varje dag.

Jag är väldigt glad och tacksam för att ha fått chansen att bli en i Exsitecgänget och har inte ångrat en sekund. Tror också att det var någon under konferensen i Åre som sa att ”Alla på företaget borde göra en dag om året på supporten!” och jag tror att det hade varit lärorikt.

Jobba på Exsitec

Kontakta skribenten
Jens Johansson
Jens Johansson