Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Så ökar du trafiken till din e-handel genom SEO

Så ökar du trafiken till din e-handel genom SEO

I det här inlägget berättar vi hur du optimerar din hemsida och hur du ökar trafiken till din e-handel genom sökoptimering! Låter det svårt och krångligt? Det behöver det inte vara. I texten kommer du hitta information om varför det är så viktigt att mobilanpassa din hemsida i dagens samhälle samt AI, röststyrning och deras roll i den tekniska utvecklingen. Kom ihåg att optimera din webb för att kunder ska få högkvalitativt innehåll.

Nå ut till fler potentiella kunder och öka synligheten genom SEO

För att nå ut till fler potentiella kunder och öka synligheten på sökmotorer som Google har det blivit allt viktigare de senaste åren att tänka på sökmotoroptimering (SEO). Genom algoritmer avgör sökmotorerna vilka webbplatser som hamnar högst upp i listan över sökresultat. Utvecklingen inom detta området går snabbt framåt tack vare nya teknologier såsom röstsökning, artificiell intelligens och utvecklingen av moderna mobila enheter. Med en SEO-vänlig e-handel ökar du chanserna till mer trafik till just din sida och de tjänster och varor du säljer. Men vad är då viktigt att tänka på?

Dagens sökmotorer är smartare än du tror

Nyckelord har varit ett huvudmantra inom SEO-världen under många år. Men faktum är att endast nyckelord leder till en ofullkomlig sökning. Sökmotorer som förr inte hade en chans att meningsfullt svara på en komplicerad fråga har nu blivit så pass smarta att de kan hantera semantiska sökningar. Här blir helheten i innehållet på din e-handel viktigt. Det gäller att förutse vad de potentiella kunderna du vill åt kommer att söka efter och bemöta detta med högkvalitativt innehåll, svar och lösningar. Optimera därför din e-handel genom att strukturera dess innehåll väl och ta fram tydliga meningar.

Vikten av en layout och webbdesign

Att ha en mobilanpassad (responsiv) webbsida är inte bara viktigt för att försäkra en bra användarupplevelse. Google rankar från och med mars 2021 webbsidor efter “mobile first indexing” vilket innebär att det blir viktigare än någonsin med mobilanpassning och att inte skala bort innehåll som du vill ska rankas ifrån mobilversionen av din e-handel.

Högre google rankning med kortare text

Många långa och krångliga meningar gör att din e-handel blir tungläst. Genom att hålla nere meningarna i korta stycken på 2-3 rader med tydliga rubriker ger du inte bara dina kunder en bättre användarupplevelse utan kommer också hamna högre upp på sökmotorernas resultatlistor. Googles algoritmer prioriterar nämligen lättbegripligt innehåll och prioriterar ned sidor med dålig struktur och svårläst text. Att lägga till nyckelord i rubrikerna resulterar också i högre prioritering. 

SEO-optimera din webbplats för röstsök

Enligt undersökningar så gör så många som 55% av användarna då och då röstsökningar. Det innebär att du bland annat måste lägga till specifika sökord och meningar för att komma upp som sökresultat när användarna gör röstsökningar. Här är det bra att tänka på att använda long-tail sökord eftersom att röstsökningar ofta använder längre meningar och frågor än skrivna sökningar.

Nu har vi gått igenom några tips om vad du själv kan göra för att förbättra din webbsidas SEO. Vår förhoppning är att du ska känna dig redo att komma igång. Självklart finns det en rad olika åtgärder för att optimera din webbsida ytterligare. Vill du bolla ideér med oss kring hur du ska nå algoritm-toppen, få det bästa placeringarna på Google och öka trafiken till din e-handel så finns vi här för dig! 

Ett tips är att testa vår SEO-kalkylator för att se hur pass SEO-optimerad din hemsida här.

LÄSE MER OM SEO HÄR

 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering