Lidalco stärker kundrelationerna med Exsitec och nytt CRM-system

När Lidalco accelererade i tillväxt ökade kraven på effektiva processer. Lösningen? SuperOffice – ett verktyg som inte bara har skapat struktur, utan också bidrar till nya affärer.

Tobias Asp, affärsutvecklingschef Lidalco

"Allting bygger på att vi ska öka försäljningen, ha koll på marginalerna och skapa nya affärer. Det är svårt att välja en enskild del av CRM-systemet som skapar hela den nyttan, det är helheten som gör skillnad."

Lidalco har försett svensk industri med elkomponenter i form av kablar och kringliggande produkter sedan 1982

I dag jobbar företaget mot tre olika kundsegment – OEM-bolag, elgrossister samt leverantörer inom solenergi och energilösningar. Tillväxten har varit både snabb och stor de senaste sju åren, vilket har skapat behov av mer effektiva affärsprocesser.


– Tidigare använde vi en äldre CRM-plattform som inte längre uppfyllde våra behov och dessutom skulle utgå. Vi behövde en ny lösning som kunde integreras med vårt affärssystem Visma Business på ett bra sätt. Det var viktigt att det nya CRM-systemet gav oss möjlighet att följa upp affärer och hantera offerter mer effektivt. Vi ville också kunna skapa och skicka nyhetsbrev genom plattformen, säger Tobias Asp, affärsutvecklingschef på Lidalco.

Lidalco hade redan en etablerad relation med Exsitec som leverantör av Visma och Qlik, så när företaget började se sig om efter ett nytt CRM-system var det naturligt att dra nytta av den redan etablerade dialogen. Tobias berättar:

– Det kändes självklart att vi skulle titta på vilka CRM-system som fanns hos Exsitec. Vi satte upp en arbetsgrupp internt för att tillsammans med Exsitec identifiera och implementera de funktioner som var mest kritiska för oss.

Skärmavbild 2024-12-17 kl. 16.54.02
carlos 1000x1000

Ett CRM-val som förenklar arbetet

Valet föll på SuperOffice, ett CRM-system som går att sammankoppla med Visma för att nyttja den befintliga kundinformationen. Kopplingen gör det möjligt att jobba med aktuella siffror, och säljarna slipper dubbelarbeta i olika system.


SuperOffice har också skapat förutsättningar för Lidalco att jobba smartare med nyhetsbrev. Denna kommunikationsform har företaget nått framgång med tidigare, men inte haft en bra process för.


– Förr har vi skjutit ut nyhetsbreven i blindo, utan någon som helst återkoppling kring hur många som faktiskt har öppnat eller läst. Vi hade också problem med att breven studsade på grund av inaktuella mejladresser, så det behövdes en uppstrukturering, berättar Tobias Asp. Nu har Lidalco, med hjälp av Exsitec och SuperOffice, segmenterat kunderna. Det gör det möjligt att skriva och rikta nyhetsbrev till respektive kundgrupp – en efterlängtad funktion.


– Det var en del hack i skivan där i början när vi skulle få det här att fungera, till exempel krånglade knappen för avprenumeration och typsnitten såg inte snygga ut. Men i dag funkar allt bra, och vi kan göra värdefulla analyser. Vi har en del nya affärer som vi säkert vet beror på nyhetsbreven, säger Tobias Asp.

Om Lidalco

Grundades 1982. Levererar kabel och kabeltillberhör för den svenska industrin. Lidalco samarbetar med specialiserade tillverkare i Europa, främst Tyskland, och kan erbjuda ett mycket brett sortiment. Företaget tar också fram skräddarsydda lösningar till kunder. Huvudkontor och lager finns i Helsingborg, försäljningskontoren ligger i Tranås och Bålsta.

”Ett bra kontrollsystem”

Varannan vecka håller Lidalco ett SuperOffice-möte under ledning av företagets IT-ansvarige, där kollegorna delar med sig av tips och tricks. Det här är ett enkelt sätt att få ut mesta möjliga värde från CRM-systemet i det vardagliga arbetet.

– Det tar lite tid att anamma ett nytt system och nya arbetssätt. Min egen uppfattning är att det är lätt att glömma att följa upp offerter, och vilande affärsmöjligheter blir lätt liggande. Här är SuperOffice ett väldigt bra kontrollsystem, säger Tobias Asp.

På frågan om vilket värde SuperOffice skapar för Lidalco pekar Tobias Asp på helheten.

– Allting bygger på att vi ska öka försäljningen, ha koll på marginalerna och skapa nya affärer. Det är svårt att välja en enskild del av CRM-systemet som skapar hela den nyttan, det är helheten som gör skillnad, säger han.

Skärmavbild 2024-12-20 kl. 10.39.56

Tobias Asp, affärsutvecklingschef Lidalco

"Det kändes självklart att vi skulle titta på vilka CRM-system som fanns hos Exsitec. Vi satte
upp en arbetsgrupp internt för att tillsammans med Exsitec identifiera och implementera de
funktioner som var mest kritiska för oss."

Skribent: Alice Lindén

Om produkten

 

Detta är SuperOffice CRM

SuperOffice är ett molnbaserat CRM-system byggt för att skapa och underhålla långa kundrelationer. Systemet innehåller tre delar för fullständig kundöversikt: Sälj, kundservice och marknad. Dessutom med flera färdiga kopplingar till Vismas ERP.

Undrar du något? Hör av dig så återkommer någon av våra 600 experter.

Frame 292 (1)