Sökordsanalys 

Att göra en sökordsanalys är första steget i att hitta potential för er webbplats att synas i Googles och andra sökmotorers resultat. Hur stora sökvolymer det finns på just era viktigaste sökord och fraser är viktigt att ta reda på för att kunna ta rätt beslut om vad som är mest lönsamt att optimera webben för. En göra sökordsanalys är därför det mest kostnadseffektiva steget att ta mot toppen av sökresultaten.

Att göra en sökordsanalys ger svar på

Nuläge

Vi börjar med att titta på webbplatsens status just nu. Varifrån kommer er trafik idag? Vad sökte besökaren på för att nå webbplatsen? Analyser ger också svar på vilka positioner ni idag på viktiga sökord.

Kartläggning av konkurrenter

Digitala konkurrenter kan skilja sig mot affärsmässigt uttalade konkurrenter. Därför är det viktigt att titta på vilka som faktiskt får trafiken till sin webbplats oavsett om det är konkurrenter ni känner till eller helt nya.

Konkurrens

Hur jobbar andra webbplatsägare med SEO idag? När vi vet vilka konkurrenterna är kan vi börja titta på hur konkurrensen ser ut och hur hårt man behöver jobba. Syftet är att ge svar på var det är smartast att börja SEO-arbetet.

Lista med sökord

Kartlagt nuläge och konkurrens gör det enklare att se vilka sökord som skulle ge bäst effekt. Ni får en sammanställd lista med sökord och fraser som ni kan jobba vidare med på egen hand eller ta vidare hjälp från oss med en strategi.

Vi behöver inte gissa

För oss på Exsitec är sökordsanalysen den del som gör skillnaden mellan att gissa och att arbeta strategiskt med SEO. Det finns sökordsanalysverktyg som presenterar data på vilka ord och fraser era kunder faktiskt använder när de söker efter lösningar. Genom den förståelsen kan vi bygga en grund som leder till synlighet på ord och fraser som ger lönsamhet i slutändan.

Utan en genomarbetad sökordsanalys riskerar SEO-arbetet att hamna fel – innehåll kan produceras utan att träffa rätt. När sökordsanalysen däremot får styra strategin blir arbetet effektivt och målinriktat. Det är därför vi ser sökordsanalysen som en av de mest avgörande investeringarna i ett kostnadseffektivt SEO-arbete.

 
Skärmavbild 2024-12-20 kl. 11.03.28