Lageroptimering: Allt viktigare för konkurrenskraften

Lageroptimering: Allt viktigare för konkurrenskraften

Detaljhandeln är pressad på många håll: webbutik, leveranstid och kundvård är potentiella
fallgropar. Men hur är det med ditt lager?

Hur många artiklar har du i lager? Köper du för mycket eller för lite av något? Ju fler varor,
desto mer krävande är det att göra bra inköp. Du vill inte ha för mycket i lager, men vill
samtidigt ha tillräckligt för att behålla god leveransförmåga till kunder.

Säsongsvariationer och kampanjer påverkar försäljningen

Många företag löser inköp och försörjning av varor i sitt affärssystem. Du kan manuellt ställa
in minimi- och maxlager på olika artiklar. Systemet ger sedan ett orderförslag när det närmar
sig miniminivån.

Men det är inte alla varor som säljer lika mycket under hela året! Säsonger och kampanjer är
två faktorer som kan påverka försäljningen - och ibland kan det finnas utgående produkter
som inte bör följa med framåt. Hur löser man denna logistik?

Vad är egentligen en bra kundupplevelse?

Det som är "en bra kundupplevelse" har förändrats med tiden. Förut var kravet ett leende
över disken. Idag är det tuffare. När vi beställer något i en webbutik förväntar vi oss olika
betalningsalternativ, leveransalternativ och uppdateringar om leveransen. Kunden förväntar
samtidigt att det går snabbt.  Vi tar det också för givet att webbutiken faktiskt har varan vi letar
efter eller har köpt. Vad kräver det av leverantören?

The Devil is in the details – eller inköpssystemet, då

Bland annat behöver du ett bra inköpssystem. Varför? Systemet bör hjälpa till att göra bra
val - baserat på data som finns i systemet. Ett bra system kan till exempel varna dig för att
en vara har funnits i lager länge - och att du kan överväga att köra en kampanj på den. På
så sätt hjälper systemet till att frigöra utrymme för nya produkter och öka omsättningen av
olika produkter. I sin tur kan detta också frigöra kapital som gör att företaget kan utvecklas
vidare.

Ett inköpssystem kan också ge bra prognoser om hur mycket av varje vara som behövs.
Återigen baserat på historia. Istället för att förlita sig på medarbetarnas minne från förra sommaren (eller spendera tid på att gräva upp data) kan ett inköpssystem utgöra en solid
grund för att beställa lika mycket - eller lite - som du behöver.

 

Vi älskar EazyStock

Vi på Exsitec levererar många Visma-lösningar till företag som har kunder inom detaljhandel
och grossister. För överraskande många av dem är EazyStock ett bra komplement till deras
ekonomi- och logistiksystem.

Vad är EazyStock? Ett komplement till affärssystemet som säkerställer att du alltid har rätt
produkter på lager. Systemet ger dig prognoser baserade på bland annat
säsongsvariationer, kampanjer och ledtider från leverantörer. Baserat på dina uppgifter kan
EazyStock leverera automatiska inköpsorder. Det sparar tid, felberäkningar och felaktiga
beställningar.

Med enkla dashboars har du alltid överblick (så nej, du tappar inte kontrollen) - och det är
lätt att vidta åtgärder och vara tidigt ute för att effektivisera lagret. Vi kan inte rekommendera
det tillräckligt!

Läs mer om EazyStock här.

Kontakta skribenten
Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering