Elektronisk fakturahantering
Visma.net AutoInvoice möjliggör för företag att skicka och ta emot fakturor digitalt. Detta skapar en ökad kontroll och ser till att all nödvändig information kommer med på fakturan. Elekktronisk fakturahantering med Autoinvoice ger även minskad administration för ekonomipersonal, minskad miljöpåverkan samt att ser till att verksamheten får betalt snabbare. Visma.net AutoInvoice ser alltså till att modernisera fakturahanteringen, och hanterar även pappersfakturor på ett digitalt sätt.
Kundfakturering och utgående fakturor görs automatiskt av AutoInvoice som sköter distributionen direkt från den information ni angivit i affärssystemet. Kan inte kunden ta emot elektroniska fakturor skickas dessa istället via mail.
Om era kunder har stöd eller senare skaffar stöd för att ta emot elektroniska fakturor kommer AutoInvoice automatiskt börja skicka dessa elektroniskt. Oavsett vilken fakturaväxel som kunderna använder.
Denna automatisering gör att ni inte behöver tänka på hur kunderna tar emot fakturor eller bekymra er med administrationen.
Med en automatiserad process för utgående fakturor blir felen färre samt betalningstiden kortare.
Fakturorna kommer automatiskt komma in till Autoinvoice via en fakturaväxel. AutoInvoice skickar sedan de elektroniska fakturorna till er inkorg i Visma.net eller till Document Center.
Autoinvoice kan även ta emot pappersfakturor och PDF-fakturor. Till AutoInvoice finns möjligheten att scanna era fakturor och översätta dessa direkt in i affärssystemet på samma sätt som ”riktiga” elektroniska fakturor.
På så sätt arbetar ni direkt i affärssystemet för kontering och attest och slipper all övrig administration
InExchange driver ett stort affärsnätverk där över 800 000 företag och organisationer kan utbyta elektroniska affärsmeddelanden med varandra, som t ex fakturor och ordrar. Det spelar ingen roll om den du ska skicka till tar emot e-faktura via InExchange, Peppol eller en annan operatör – i nätverket finns alla mottagare tillgängliga. Om du har tjänsten Autoinvoice för att skicka och/eller ta emot fakturor så använder du indirekt InExchange som operatör då fakturorna går via dem.
Vissa kunder kräver att fakturor ska skickas som e-faktura via PEPPOL-nätverket, (tidigare en förkortning för Pan-European Public Procurement On-Line), bland annat har offentlig sektor detta som ett krav. (Läs mer om lag för elektroniska fakturor). AutoInvoice använder InExchange, som är en accesspunkt i PEPPOL-näverket och uppfyller därför dessa krav. Kort sagt är PEPPOL ett standardiserat sätt att utbyta elektroniska dokument inom och över EU:s gränser.
Som Vismas huvudpartner har vi ca 150 erfarna konsulter inom flera av Vismas affärssystem och versioner. Som partner till Visma kan vi hantera er löpande förvaltning inklusive support, uppgraderingar och integrationer.
Vi har även ett helt utvecklingsteam som integrerar och utvecklar applikationer till Visma Global, Visma.net och Visma Business.