Visma Net AutoInvoice - automatiserad fakturahantering

Visma Net AutoInvoice möjliggör för företag att skicka och ta emot fakturor digitalt.

Automatiserade processer

Slipp pappersfakturor

Allt i ett flöde

Skicka och ta emot fakturor digitalt

Visma Net AutoInvoice möjliggör för företag att skicka och ta emot fakturor digitalt. Detta skapar en ökad kontroll och ser till att all nödvändig information kommer med på fakturan. Elektronisk fakturahantering med Autoinvoice ger även minskad administration för ekonomipersonal, minskad miljöpåverkan samt att ser till att verksamheten får betalt snabbare.

Sex saker du kommer gilla med Visma AutoInvoice

  • Mindre pappersfakturor

  • Följer lagkravet

  • Slipper veta preferenser

  • Allt i ett flöde

  • Tillgång till fakturaväxeln

  • Inget manuellt arbete

Du minskar antalet pappersfakturor och sparar på miljön.

Du som leverantör till den offentliga sektorn följer lagkravet om e-faktura.

Du behöver inte hålla reda på vad kunden har för preferens, vi skickar i första hand e-faktura, i andra hand PDF via e-post och i tredje hand brev.

Du kan hantera alla kundfakturor i ett flöde direkt från ditt affärssystem.

Du har tillgång till fakturaväxeln som håller koll på när nya företag ansluter sig och hur de vill ta emot sina fakturor.

Du slipper att manuellt printa fakturor, kuvertera, frankera och posta.

  • Mindre pappersfakturor

    Du minskar antalet pappersfakturor och sparar på miljön.

  • Följer lagkravet

    Du som leverantör till den offentliga sektorn följer lagkravet om e-faktura.

  • Slipper veta preferenser

    Du behöver inte hålla reda på vad kunden har för preferens, vi skickar i första hand e-faktura, i andra hand PDF via e-post och i tredje hand brev.

  • Allt i ett flöde

    Du kan hantera alla kundfakturor i ett flöde direkt från ditt affärssystem.

  • Tillgång till fakturaväxeln

    Du har tillgång till fakturaväxeln som håller koll på när nya företag ansluter sig och hur de vill ta emot sina fakturor.

  • Inget manuellt arbete

    Du slipper att manuellt printa fakturor, kuvertera, frankera och posta.

Utgående fakturor

Kundfakturering och utgående fakturor görs automatiskt av AutoInvoice som sköter distributionen direkt från den information ni angivit i affärssystemet. Kan inte kunden ta emot elektroniska fakturor skickas dessa istället via mail. 

Om era kunder har stöd eller senare skaffar stöd för att ta emot elektroniska fakturor kommer AutoInvoice automatiskt börja skicka dessa elektroniskt. Oavsett vilken fakturaväxel som kunderna använder.

Denna automatisering gör att ni inte behöver tänka på hur kunderna tar emot fakturor eller bekymra er med administrationen.

Med en automatiserad process för utgående fakturor blir felen färre samt betalningstiden kortare.

Inkommande fakturor

Fakturorna kommer automatiskt komma in till Autoinvoice via en fakturaväxel. AutoInvoice  skickar sedan de elektroniska fakturorna till er inkorg i Visma.net eller till Document Center.

Autoinvoice kan även ta emot pappersfakturor och PDF-fakturor. Till AutoInvoice finns möjligheten att scanna era fakturor och översätta dessa direkt in i affärssystemet på samma sätt som ”riktiga” elektroniska fakturor.

På så sätt arbetar ni direkt i affärssystemet för kontering och attest och slipper all övrig administration

Vad är InExchange?

InExchange driver ett stort affärsnätverk där över 800 000 företag och organisationer kan utbyta elektroniska affärsmeddelanden med varandra, som t ex fakturor och ordrar. Det spelar ingen roll om den du ska skicka till tar emot e-faktura via InExchange, Peppol eller en annan operatör – i nätverket finns alla mottagare tillgängliga. Om du har tjänsten Autoinvoice för att skicka och/eller ta emot fakturor så använder du indirekt InExchange som operatör då fakturorna går via dem.

Vad är PEPPOL?

Vissa kunder kräver att fakturor ska skickas som e-faktura via PEPPOL-nätverket, (tidigare en förkortning för Pan-European Public Procurement On-Line), bland annat har offentlig sektor detta som ett krav. (Läs mer om lag för elektroniska fakturor). AutoInvoice använder InExchange, som är en accesspunkt i PEPPOL-näverket och uppfyller därför dessa krav. Kort sagt är PEPPOL ett standardiserat sätt att utbyta elektroniska dokument inom och över EU:s gränser.

P1096110