CRM-system är inte bara lagring av kontakter
Innehåll
En av många vanliga missuppfattningar är att CRM (Customer Relationship Management) till stor del bara är ett lagringsutrymme för kontakter. Men jag skulle säga att det är svårt att hitta andra business-relaterade system som är lika mångsidiga som ett CRM och som tillämpas i lika många branscher och vertikaler.
Det är ingen myt att konventionella CRM-system i regel inte är lika väl förankrade i organisationer som andra system, ibland lever systemen inte upp till förväntningarna, ibland har implementationsprocessen (i synnerhet delar som utbildning) varit under all kritik och många gånger förvaltas systemen inte korrekt efter att de satts i drift.
För användare är det essentiellt att de känner sig stöttade av deras CRM-system. Systemet måste hjälpa dem effektivisera sina processer i högsta möjliga grad och hjälpa dem vara mer proaktiva i sitt arbete genom att förse dem med rätt och relevant information innan de ens ber om det. Om systemet inte gör deras vardag enklare och effektivare är risken stor att CRM-systemet bara blir ett dyrt registrering-/rapportverktyg.
Med vår erfarenhet av andra implementationsprojekt och IT-förvaltning blev vår målsättning tydlig; vi vill frigöra våra kunder från konventionella CRM-systems-bojor.
För att göra det behövde vi ett CRM-system som passar in i vårt erbjudande, ett system som i hög grad är anpassningsbart och lätt att integrera med andra system. Vårt val föll på Sugar från SugarCRM, ett CRM-system med sina rötter i Open Source-teknologi vilket öppnar mängder med dörrar. Sugar lämpar sig lika väl för små- och medelstora företag som till de absolut största.
Är du nyfiken på att veta mer om CRM?
Mailchimp VS HubSpot
När du väljer vilket marknadsförings verktyg du bör satsa på finns det lite olika saker att ha med i planen. Detta kan...
Kan man göra mer än bara lagra kontakter i sitt CRM-system?
Enda anledningen till att ha ett CRM-system är inte att skapa ett lagringsutrymme för kontakter. Dagens företag behöver...
HubSpot och molntjänster, hur fungerar det?
Hur maximerar du användandet av CRMsystem?
Skapa oändliga möjligheter med ditt CRM
Vad kan man egentligen göra med ett CRM? Här får vi höra tankarna från någon som fått upp ögonen för CRM och de...