Innehållsförteckning
CRM-system är inte bara lagring av kontakter
Innehållsförteckning
En av många vanliga missuppfattningar är att CRM (Customer Relationship Management) till stor del bara är ett lagringsutrymme för kontakter. Men jag skulle säga att det är svårt att hitta andra business-relaterade system som är lika mångsidiga som ett CRM och som tillämpas i lika många branscher och vertikaler.
Det är ingen myt att konventionella CRM-system i regel inte är lika väl förankrade i organisationer som andra system, ibland lever systemen inte upp till förväntningarna, ibland har implementationsprocessen (i synnerhet delar som utbildning) varit under all kritik och många gånger förvaltas systemen inte korrekt efter att de satts i drift.
För användare är det essentiellt att de känner sig stöttade av deras CRM-system. Systemet måste hjälpa dem effektivisera sina processer i högsta möjliga grad och hjälpa dem vara mer proaktiva i sitt arbete genom att förse dem med rätt och relevant information innan de ens ber om det. Om systemet inte gör deras vardag enklare och effektivare är risken stor att CRM-systemet bara blir ett dyrt registrering-/rapportverktyg.
Med vår erfarenhet av andra implementationsprojekt och IT-förvaltning blev vår målsättning tydlig; vi vill frigöra våra kunder från konventionella CRM-systems-bojor.
För att göra det behövde vi ett CRM-system som passar in i vårt erbjudande, ett system som i hög grad är anpassningsbart och lätt att integrera med andra system. Vårt val föll på Sugar från SugarCRM, ett CRM-system med sina rötter i Open Source-teknologi vilket öppnar mängder med dörrar. Sugar lämpar sig lika väl för små- och medelstora företag som till de absolut största.
Är du nyfiken på att veta mer om CRM?
Relaterade artiklar
Digital Marketing & SEO Marknadsföring Digital handel 3 min
Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas
Med allt fler AI-drivna lösningar kan det vara bra att förstå hur dessa teknologier påverkar traditionell...
Systemintegration 4 min
Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Systemintegration 3 min
5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi
En integrationsstrategi är viktigt för att skapa hållbara integrationslösningar. Här får du tips om hur man kan skapa...