1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 23.03.20 | Kundrelationer

    Customer Experience (CX) inom Business to Business (B2B)

    Innehållsförteckning

      Customer Experience är ett begrepp som ofta används inom flera områden, bland annat digitalisering. Kort förklarat handlar det om det kombinerade resultatet av alla interaktionspunkter ett företag har med en kund. Innan, under och efter köp av produkt eller tjänst. Läs mer om vad Customer Experience är här.

      Framförallt har konceptet fått genomslag inom B2C där många företag har fått ett uppvaknande och genomfört förändringar i syfte att förbättra sin kundupplevelse. Inom B2B har det tagit längre tid. För ett par år sedan rapporterade Accenture (Accenture, 2017) om att:

      • 73 % av VD:ar på B2B-företag upplevde att förväntningarna från kunderna ökat markant de senaste åren
      • 75 % av VD:ar på B2B-företag uppskattade att Customer Experience (CX) skulle bli ännu viktigare under de kommande två åren

      Testa er digitala kundupplevelse


      Så, vad har hänt sedan dess?

      Förväntningarna hos B2B-kunder har fortsatt öka och 80 % förväntar sig nu samma upplevelse som inom B2C (Lumoa, 2019) och undersökningar visar att företag som anser sig ligga långt fram inom Customer Experience i högre grad överträffar sina mål (Adobe, 2019). Hälften av de företag som arbetat med Customer Experience säger sig också kunna mäta det finansiella resultatet (Gartner, 2019).

      Samtidigt ser 20 % Customer Experience som det mest spännande förbättringsområdet för sitt företag (Adobe, 2019), vilket tyder på att det fortfarande finns mycket jobb kvar att göra. I samma undersökning uppger 50 % av svarande att de planerar att öka kostnaden för digitalisering kopplat till Customer Experience gentemot föregående år, medan bara 5 % uppger att den ska minskas.

      Att arbeta med digitalisering är en viktig och naturlig del av Customer Experience. Läs våra 5 digitaliseringstips för bättre Customer Experience.

      5 digitaliseringstips för bättre customer experience

       

      Relaterade artiklar

      AI-driven sökning: Uppdatera din SEO-strategi för maximal synlighet

      Digital Marketing & SEO Marknadsföring Digital handel 4 min

      AI-driven sökning: Uppdatera din SEO-strategi för maximal synlighet

      Söklandskapet genomgår just nu en snabb förändring, främst drivet av att AI-teknik blir en allt större del av hur...

      Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas

      Digital Marketing & SEO Marknadsföring Digital handel 3 min

      Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas

      Med allt fler AI-drivna lösningar kan det vara bra att förstå hur dessa teknologier påverkar traditionell...

      Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      Systemintegration 4 min

      Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Eric Lindholm