1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 15.10.19 | Kundrelationer

    3 faktorer för ökad kundupplevelse med CRM | Exsitec

    Innehållsförteckning

      Ökad kundupplevelse

      Ligger kunden före er, eller ligger ni före kunden? Många gånger kan ett proaktivt arbetssätt vara helt avgörande för hela kundupplevelsen och i slutändan också om köpet blir av eller inte. Hur säkerställer er organisation att era kunder har en bra kundupplevelse? 

      Det finns tre faktorer som bidrar till en god kundupplevelse:

      • Att ta reda på kundbehovet
      • Att kontakta kunden i rätt tid
      • Lägg tiden på rätt saker

      Prenumerera på månadens säljtips

      Att ta reda på kundbehovet

      Handlar om att analysera kundbehovet,  förutse deras problem och få kunden att förstå att det är ett problem och varför. Genom ett CRM-system kan era säljare få en helhetsbild av kunden och därmed få bättre koll på kundernas köpvanor. När säljarna känner till kundens verkliga behov kan de lättare erbjuda rätt saker vid rätt tillfälle, allt för att öka kundtillfredsställelsen och säkra kundlojaliteten. 

      Rätt kundkontakt i rätt tid

      Har visat sig vara en avgörande faktor för kundupplevelsen. CRM-systemet hjälper säljarna att spåra all kommunikation och aktivitet som skett med kunden. På så sätt vet säljarna när befintliga och potentiella kunder behöver kontaktas och därigenom ökar möjligheten till att göra fler avslut. CRM-systemet hjälper er att hålla koll på vilka nykunder som håller på att bearbetas och hur långt i processen de kommit. 

      Lägg tiden på rätt saker

      CRM-systemet hjälper säljorganisationen att optimera sin tid och ser till att de administrativa uppgifterna såsom att skicka ut nyhetsbrev, skicka standardmail eller producera information till webbsidan reduceras genom att automatisera dem. Det gör att säljarna kan lägga mer tid på sina kunder och därmed bygga starkare kundrelationer. Starkare kundrelationer bidrar till bättre kundupplevelser och en öka kundnöjdhet. Det i sin tur bidrar till en intäktsökning för ditt företag. Därmed är det viktigt att dina säljare lägger tiden på rätt saker. 

      Sammantaget handlar en god kundupplevelse om att lära känna kunden väl. Det handlar om att bygga starka kundrelationer för att veta kundbehovet och vid vilket tillfälle kunden ska bli kontaktad. Målet är att lära känna kunden nästan bättre än vad denne känner sig själv, vilket är avgörande för en god kundupplevelse och för att agera mer proaktivt än reaktivt. Frågan är ligger kunden före er, eller ligger ni före kunden?

      Prenumerera på månadens säljtips

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Exsitec