Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

5 råd inför en satsning på e-handel

5 råd inför en satsning på e-handel

I osäkra tider med hög inflation, höga elkostnader och en allmänt orolig omvärld är det ibland lättare att bromsa in vissa investeringar, särskilt kanske de som känns svåra att räkna hem ett konkret resultat på. Just e-handel och digitala satsningar är typiskt exempel på detta. 

Därför vill vi ge dig 5 råd på vad en satsning på e-handel kan innebära. Förhoppningsvis hjälper det dig lite närmare ett beslut! 

5 råd till dig som funderar på att göra en upphandling av ny e-handel

Du har säkerligen redan tänkt igenom ett antal scenarion själv, eller i din ledningsgrupp, men här listar vi de fem viktigaste faktorerna vi tycker har stor påverkan på pris och leverans av projektet. För i slutändan är det ju ändå det som är viktigast, att du kan säkerställa att du får den lösning du betalt för. 

  • Sätt en tydlig budget - vad är satsningen värd för bolaget? 
    Våga sätt ett tydligt värde på vad en digital satsning är värd för ditt bolag. Har du redan en e-handel idag går det förstås titta på vad den drar in idag och vad den har för potential att växa. Finns det möjligheter att expandera till nya marknader och målgrupper? Kan du ta in fler produkter? Går det öka marginalen? Hur mycket tid lägger ni i intern administration och vad skulle istället kunna automatiseras och till följd kunna ge besparingar? 

    Är du istället i startgroparna och skall sätta igång e-handel för första gången behöver du utöver ovan funderingar också kanske tänka i mjuka värden som: "vad innebär det för oss om våra konkurrenter tar detta steget och vi blir kvar?"

    Och sist - våga vara transparent och öppen med din budget i din upphandling. Budgeten säger nämligen också något om ambitionsnivån på projektet och kommer hjälpa den partner du väljer att guida dig rätt. 
  • Prioriteringar är ett måste
    "Men det har vi i vår nuvarande lösning" är en vanligt förekommande invändning vi hör när vi ber kunder att prioritera ner sin lista på must-haves inför ett projekt. Prioriteringar kräver nämligen precis detta, att våga ta död på en del föreställningar om att allt man tidigare haft måste med i en ny lösning. Det digitala landskapet förändras och saker som var nödvändiga för två år sedan bryr sig kunder inte alls om idag. Därför är det ett vinnande koncept att börja så litet och paketerat som möjligt, för att sedan kontinuerligt utöka med funktioner allt eftersom marknaden efterfrågar dem. Det minskar riskerna för överdrag på budget och leveranstid. 
  • Komplicerade produkter passar alldeles utmärkt för digital försäljning
    Visste du att det går att sälja stora stålbalkar utskurna med exakt rätt vinkel via en e-handel, eller varför inte badrumsmöbler med konfigurator för att säkerställa rätt mått mellan handfat och blandare? 

    Sanningen är nämligen att i takt med att en ny generation äntrar arbetsmarknaden så försvinner också mycket värdefull kunskap i pension eller kanske till andra arbetsgivare. Det innebär att kunskap och data som traditionellt funnits hos en person, numer behöver översättas digitalt för att såväl ny kompetens som kunder skall kunna ta del av den. 
  • Hitta ett partnerskap med någon du trivs med
    Väljer ditt företag att satsa på e-handel eller någon typ av digital affär så är det en strategisk viktig försäljningskanal som du behöver jobba långsiktigt med. Det går inte att jämföra med att köpa en ny maskin som skrivs av ekonomiskt efter ett visst antal år, utan förbered dig på en kontinuerlig och långsiktig process som hela tiden tar små steg framåt.

    Därför är det viktigt att hitta en partner som:
    - kan guida och vägleda dig tekniskt och affärsmässigt
    - som har tidigare referenser av liknande projekt
    - som är tydliga med att de vill fortsätta resan med dig även efter lansering
    - som du känner att du får förtroende för och vill göra resan tillsammans med
  • Sätt rätt förväntansbild internt
    Har alla på bolaget samma bild av vad som skall levereras? Tror försäljningschefen att ny e-handel skall lösa alla säljbudgetar medan lagerchefen i sin tur bara ser utmaningar i returer? Undrar styrelsen varför det bara kostar pengar och tar massa tid?

    Det är viktigt att ha en styrgrupp med olika intressenter som tillsammans ser till att satsningen drar mot det gemensamt övergripande målet. Vi ser allt för ofta i projekt att den interna målbilden är oklar och därmed också skapar frustration.

    En duktig e-handelspartner hjälper produktägaren på bolaget att samla all information omkring tekniska vägval, budget, möjligheter och utmaningar i projektet. Tillsammans bildar ni en grupp i företaget som driver den digitala affären framåt.



    Vi hoppas att vi med dessa råd gett dig lite mer kött på benen över en kommande satsning.  Vill du förkovra dig ännu lite mer? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"

 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering