Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Största e-handelstrenderna (och utmaningarna) för B2B-bolag 2023

Återigen visade sig året innehålla diverse oförutsedda och försvårande händelser för företag. De senaste årens pandemier klingade aldrig riktigt av utan fortsatte istället bidra med allt från förseningar i produktion såväl som längre leveranstider. Utöver detta startade ett fruktansvärt krig i Ukraina som förstås i första hand påverkar invånarna på ett fasansfullt sätt, men som även i nästa steg drabbar många länder då Ukraina bidrar till en viktig del i processen omkring halvledare såväl som stor arbetskraft till svenska tech-bolag. Lägg därpå till gigantiska elkostnader för många av de tillverkande bolagen i Sverige, och på toppen inflation och räntekostnader i svenska hushåll.

Nattsvart? Nej, men absolut läge att se till att de digitala satsningar som görs håller hög kvalitét och ger en bra avkastning.

5 Största e-handelstrenderna (och utmaningarna) för B2B-företag 2023

Mot bakgrund av ovan har vi därför valt att presentera den typen av trender som vi tror och vet att nordiska B2B-bolag faktiskt kommer att ha nytta av, framför det som är übertrendigt och _kanske_ kommer att slå igenom.
 
E-handelstrend nr 1 - Millenials är de nya beslutsfattarna

Ja det stämmer, vi har nu kommit till perioden där beslutsfattare i allt större grad består av personer som är uppväxta med internet och som ser det som en självklarhet att ALL information skall finnas ett knapptryck bort. Det innebär att e-handel är något helt normalt även inom yrkeslivet och att företag därför seriöst bör överväga att ha detta som tydlig strategi när det kommer till intäkter. I flertalet undersökningar från bla McKinsey görs det tydligt att ⅔ av köpare idag föredrar en digital självbetjäning framför att prata med en säljare.

 

Du behöver med andra ord börja anpassa din affär för ett digitalt flöde, oavsett hur komplicerade produkter och avancerade prislistor du har.


E-handelstrend nr 2 - Kundportal för självbetjäning

Med tanke på nya köpmönster och kundbeteenden är det en mycket god idé för företag att angripa sin försäljningsstrategi på nytt sätt - varför inte genom en kundportal?
I kundportalen/ÅF-portalen kan kunder via inlogg få tillgång till saker som:

  • specifika priser

  • lagersaldo

  • leveransalternativ

  • upprepa vanliga beställningar

  • personaliserat innehåll

Beställningar kan läggas vid den tidpunkt som passar kunden bäst och ditt företag får möjlighet att minska internt administrativt arbete.

E-handelstrend nr 3 - Personalisera för dina företagskunder

Vi har kommit till den punkt där många bolag värderar köpupplevelsen och enkelheten i den framför pris eller erbjudande. Kan du dessutom pricka in trenden personalisering kommer du ligga väl till framåt. Vad innebär då personalisering? Vi ger nedan några enkla tips på hur du får en nöjdare kund men också möjlighet att öka din försäljning online:


      • Favoritprodukter och produktrekommendationer
        Upprepar din kund ofta samma order? Se till att göra det arbetet så enkelt som möjligt för kunden genom att dessa dyker upp direkt i flödet vid inlogg. Genom att också granska vilken typ av sidor din kund är inne på kan du styra flödet och ge rätt produktrekommendationer för bästa upplevelse. 
      • Relaterade produkter
        Vilka andra typer av tilläggsprodukter kan skapa värde för din kund? Kanske är det säsongsbetonat eller något som tillför värde till kundens favoritprodukt? Är det ett supportavtal, reservdel eller helt ny produkt? De relaterade produkterna bör kommuniceras tydligt ihop med produkten, antingen direkt på produktsidan eller i kassan.

      • Rätt kontakter - rätt uppgifter
        “Välkommen Företag X - kul att du är tillbaka”
        Se till att din kund känner igen sig genom att kommunicera personligt och tydligt, kanske med kundens dedikerade säljare/supportperson? Se till att kunden får möjlighet att ta del av just det erbjudande som passar dem. Det kan tex vara baserat på geografi, storlek på bolagen, hur mycket de investerar i din plattform per år osv.
      • Retargeting kampanjer för osäkra kunder
        Använda retargeting-initiativ för att driva tveksamma kunder mot att göra ett köp. Det går alltså att göra detta utanför din kundportal och därmed påminna din köpare även i andra forum och vid andra tillfällen att de nog faktiskt har ett behov av dina produkter. Du kan tex skapa kampanjer kring övergivna varukorgar för att påminna kunden om glömda föremål.
      • Samla på data
        För dig som företag innebär också möjligheten till personalisering en fantastisk guldgruva genom att du får mycket data tillbaka. Vad gillar dina kunder och vad gillar de mindre? Hur kan du bygga smarta kampanjer och optimera din tillverkning/inköp baserat på detta? Med hjälp av verktyg som Qlik och Planacy kan du enkelt få hjälp att visualisera din data för att lättare dra rätt slutsater.
E-handelstrend nr 4 - Få kontroll på leveranskedjan

Mellan en pandemi, krigskonflikter, inflationer och leveransförseningar är leveranskapacitet ett problem återförsäljare varit alltför medvetna om de senaste åren. Även om dessa utmaningar inte kommer att försvinna behöver B2B-varumärken hitta nya sätt att hantera dem.
Tydliga strategier som företag behöver hantera framåt är:
Nearshoring: använd i första hand distributörer som finns i närheten eller inom samma region för att ha mer kontroll över leveranskedjan

Multisourcing: Se till att ha ett brett utbud av distributörer som reservplan ifall någon inte kan leverera inom utsatt tid.

Lagerhantering: Har du tillräckligt med kapacitet på ditt lager? Är alla programvaror uppdaterade? Kan du se data i realtid? Kan det vara läge att använda sig av ett 3PL-lager för att effektivisera och skulle det ge ett bättre resultat i slutändan?

Beställningsoptimering: Beställ varor och material du behöver till högsäsong i god tid, vänta inte till sista minuten. Uppmuntra också dina kunder att lägga sina beställningar i tid, kanske med hjälp av rabatter som gratis frakt eller andra förmåner.


E-handelstrend nr 5 - B2B behöver tänka ännu mer SEO

Återigen, ett ändrat kundbeteende driver också förändring i försäljningsarbetet. Helt plötsligt lägger din potentiella kund nästan 80% av sin tid på att hitta fakta själv innan de kontaktar dig. Finns eller syns du inte under dessa procenten är det stor risk att du inte är den partner som väljs i slutändan. Hur krångliga och avancerade produkter du än må ha så behöver du ha en god och genomtänkt SEO-strategi för att säkerställa att du är top-of-mind när det väl kommer till att ta kontakt. 

När det kommer till att göra en SEO-strategi är det en mycket god idé att ta hjälp av de som faktiskt jobbar med det dagligen. Om inte annat för att få ett utifrån-perspektiv och dessutom få hjälp att se vad dina kollegor i branschen satsar - och inte satsar på.

E-handelstrend nr 6 - Inse att du inte köper en ny maskin till lagret

Allt för många företag inom B2B, särskilt inom industri och tillverkande bolag, har en tendens att tänka att ett nytt digitalt projekt kan likställas med att köpa en ny maskin till lagret. Den skall upphandlas enligt välkända parametrar, alltid fungera felfritt och skrivas av på 10 år i bokföringen. Digitala projekt ser sällan ut på detta sätt. Det finns mycket som går att förutspå inför projektet men minst lika mycket kommer att dyka upp utmed resans gång, vilket gör det i stort sett omöjligt att säkerställa att ALLT kommer med i en första leverans. Då skulle nämligen den leveransen aldrig bli av eftersom det finns en tendens att det hela tiden läggs till “must-haves” i projekten, trots att budget och tidplan spricker.


Trenden är med andra ord ett annat mindset där små iterationer och förändringar behöver ske kontinuerligt. Dina kunder kommer ändra sitt sätt att agera vilket gör att du i din tur behöver arbeta agilt och vara beredd på förändringar och investeringar. Ett plusresultat för digital försäljning kommer inte av sig själv, det krävs både investeringar och hårt arbete - målet är förstås att göra RÄTT sådana. Sätt upp ett mål på vart ni vill befinna er om 3-4 år och agera sedan med små hjälpmedel fram till dess.


Vi hoppas att vi med dessa råd gett dig lite mer kött på benen över en kommande satsning.  Vill du förkovra dig ännu lite mer? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering