Allt du behöver veta för ett lyckat e-handelsprojekt

Att starta ett e-handelsprojekt kräver fokus och kontroll på ett antal områden för att säkerställa ett gott resultat. Har du koll? Vi har samlat all information du behöver för ett framgångsrikt e-handelsprojekt i vår e-guide.

1
001system-bakgrund-1

1. Introduktion

Tack för att du laddat ner denna guide
Här har vi samlat våra bästa tips på vad vi tycker du skall tänka på inför ett nytt e-handelsprojekt. Förhoppningsvis kommer vi kunna ge dig en bättre uppfattning och förståelse för vilka moment du kan spara in tid i (läs: pengar) genom att ha en förberedd strategi för vad du vill uppnå.

 

Fundera igenom din vision
Oavsett om din idé är att starta en e-handel eller om vill testa ett nytt grepp på befintlig är det viktigt att ha en tydlig vision med ditt projekt. Skall du bli störst i världen, störst inom ditt område, öka din omsättning eller öka varumärkeskännedomen om ditt företag? De här visionerna behöver inte vara mätbara eller ens kanske helt realistiska, de handlar mer om att ha ett långsiktigt mål för att vara säker på att rätt val görs på resan dit. Dessutom sporrar det också engagemanget, att det finns ett tydligt mål och slut i projektet. Detta för att det inte skall kännas som ett evighetslångt åtagande som du aldrig riktigt ser resultatet av. Ett bra sätt att komma fram till din vision kan vara att du helt enkelt jämför ditt bolag mot andra tjänster eller varumärken du beundrar. Det behöver inte vara inom samma expertisområde, försök istället att tänka utanför boxen och inspireras av de bolag som kanske gjort en stor digital resa eller som ligger i framkant gällande den tekniken du intresserar dig av.

 

2. Mål med projektet 

Mål med projektet
När du skapat din vision är det dags att börja konkretisera mätbara mål samt prioritera mellan dessa. Är det till exempel viktigare att i första hand höja besökarantalet på sidan och på så sätt skapa varumärkeskännedom eller handlar det mer om att öka konverteringen, det vill säga förvandla dina besökare till kunder?

Förslag på olika mål kan vara:

• Antal besökare
• Försäljningsmål
• Konverteringsmål
• Effektiviserings- och autmatiseringsmål
• Varumärkesbyggande åtgärder

Tycker du ovan är svårt?
Ibland kan det kännas som att alla målen är lika viktiga, då kan det ibland vara skönt att ta in någon konsult utifrån som hjälper er att komma vidare med er målsättning. Därefter är det också bra att fundera på en tidslinje. Finns det någon speciell tidpunkt till när projektet bör vara klart? Skall det vara klart till någon mässa, lansering eller helst innan en högpresterande period börjar?

3. Budget

Av gammal vana väljer många företag att hålla sin budget för projekten hemliga. Kanske är det så att det finns en rädsla för att “alla pengar skall gå åt” och att leverantören enbart kommer att försöka spendera varje krona. I många fall kan det vara bättre att gemensamt med den partner man väljer arbeta mot en tydlig budget. Det ger partnern större förståelse för ambitionsnivån och prioritering av mål.

På så sätt blir det lättare för partnern att styra mot de målen som är uppsatta för projektet och kunna ge bra rekommendationer över lösningar. Är du och ditt företag dessutom öppen med budget är risken mindre att byråer “prisar in sig” på en budget som de senare inte kan hålla. En öppen budget ger bättre och ärligare offerter!

web-ball-screen

 

Organisationen

Nu gäller det att börja fundera över om de delar av projektet du hittills skapat får plats i din organisation. Hur skall rollerna se ut, och vem är ansvarig?

Ett e-handelsprojekt är inte något som startas igång och därefter klarar sig självt, det kräver ständig tillsyn och vidareutveckling. Det är därför viktigt att företaget eller leverantören har resurser som är ansvariga för den löpande förvaltningen. Det kan handla om att uppdatera produktbilder och texter, se till att kopplingar mot system fungerar, testa alla flöden och hålla kontakten mot den leverantör du valt.

En av de viktigaste rollerna i gruppen har dock produktägaren på ditt företag. Det är den personen som är ansvarig för kontakt med leverantören och som tar in alla krav och prioriterar enligt ett agilt mindset.

Är du och ditt företag dessutom öppen med budget är risken mindre att byråer “prisar in sig” på en budget som de senare inte kan hålla. En öppen budget ger bättre och ärligare offerter!

4. Ha ett agilt/leant mindset

Ett agilt mindset kommer hjälpa dig att få den bästa lösningen till det bästa priset. Det är viktigt att du och dina kollegor på företaget är:

cash-dispenser-2294_90cc6330-bade-407e-9020-11e3530c27fb

Öppna för att prioritera. Fokusera på att lansera de saker som ger mest affärsnytta per krona först, även om det betyder att du kanske måste senarelägga eller stryka några av dina favoritidéer

update-cart-2183_467c3e87-4a8d-490c-8141-f0b4862b018dOmfamna förändringar. Genom att arbeta agilt får du chansen att se flera iterationer av det som utvecklas och lära dig vad som fungerar och inte. Var inte rädd för att ändra prioriteringar och funktioner under resans gång. Det är upp till din partner att guida och säkerställa att du får tydlig information om vad som ryms inom budget och vad du kanske behöver lägga till för.

shopping-cart-2164_1e5019a2-69af-4e47-bb39-20f39e4c11b6Transparens. Det är viktigt att välja en leverantör som jobbar både agilt och kör med 100% öppna kort. Det skapar förtroende, effektivitet och samarbete istället för fokus på kontrakt och specifikationer. Självklart gäller det att ni som kund är lika transparenta.

5. Fokusera på vad kunden behöver

Den här typen av projekt tenderar tyvärr ganska ofta att landa i vad ett fåtal interna kollegor anser att företaget behöver för att lösa utvalt problem/möjlighet. Oftast sitter du och dina kollegor på en sån djup kompetens över hur saker bör hanteras internt att ni ibland glömmer att lyfta blicken och istället titta på hur det ser ut utifrån. Vad blir vinsten för kunden om ni gör på det här sättet?

Ett tips är att titta på de personas/kundgrupper du har idag och försöka sätta dig in i hur de skulle göra för att hitta dig och ditt företag. Varför skulle de handla av dig och varför? I vilka forum finns de och vilket språk föredrar de? Speglar din digitala supersäljare det de eftersöker? Ta gärna in en duktig UX-utvecklare/ digital strateg för att hjälpa dig mappa upp dina kundgrupper om du känner dig osäker.

Efter att du inventerat och förstått dina kundgrupper kan det vara värt att satsa på referensgrupper som snabbt kan hjälpa dig att avgöra om du är på rätt spår. Om ingen i gruppen är det minsta intresserad av det du tänkt är det bättre att ändra planen innan du lägger massa tid (och pengar!) på att genomföra den.

Sist men inte minst är det också jättebra att göra kundintervjuer, detta förstås för att få fram viktig och nödvändig data över hur du på bästa sätt skall lägga fram ditt budskap digitalt. Referensgruper, UX, prioritering och kundintervjuer är vanliga exempel på vad en bra digital partner kan hjälpa till med.

6. Ta fram en initial todo-lista (backlogg)

Hos oss på Exsitec arbetar vi alltid agilt och med en prioriterad lista. Det innebär att vi försöker att plocka ner vision och mål till en initial “to-do”, en s.k backlogg. Där skapar vi tillsammans med dig som kund ett litet initialt projekt som snabbt kan lanseras för att du skall kunna testa din tes. Det innebär att du med begränsad budget, risk och tid kan använda den feedback du får på att vidareutveckla din initiala hypotes.

Det finns en uppsjö av verktyg att använda sig av för att prioritera och komma fram till vad som är viktigast att börja med. Det skall förstås vara något som leder till de mål du tidigare satt upp. Ett tips kan vara att läsa mer om verktyget Impact Mapping som kan hjälpa er på vägen.

2

7. Ta fram data från din befintliga webbsida

Om du och ditt företag idag har en befintlig webbplats finns det säkerligen mycket värdefull data där som du kan använda dig av för att analysera vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra i nuläget.

Genom att använda Google Analytics får du fram rapporter som visar på så mycket mer än bara antalet besökare du har. Du får fram information om var de kommer ifrån, vilka sökord de använt för att hitta dit, hur länge de stannade, vilket innehåll de tyckte om och vad som ledde vidare till köp.

Att analysera data från Google Analytics är dock inte alltid jättelätt och vi rekommenderar därför att du öppnar upp verktyget för den partnern du väljer, som då förhoppningsvis kan hjälpa dig att ta fram de viktigaste siffrorna.

8. Kartlägg och dokumentera viktiga system

Det du kan göra själv för att underlätta för den partnern du väljer är att ta fram en flödesskiss på de olika system som används på företaget idag. Detta behöver inte betyda att den partner du väljer nödvändigtvis har kunskap i hur alla dessa system fungerar men det är alltid bra att få en överblick för att förstå komplexiteten i eventuella integrationer. Det kan handla om CRM, Affärssystem, lagerhanteringssystem, fraktalternativ osv.

Oftast är punkten integrationer en av de större posterna i budgeten vilket kan vara bra att ha i åtanke.

001system-bakgrund-1

9. Kartlägg och dokumentera era processer och affärsmodell

En information som är viktigt för att din samarbetspartner skall förstå din affärsmodell är att tydliggöra hur köpprocessen ser ut idag. Det finns många olika parametrar att ta hänsyn till, allt från prislistor till olika kundsegment, till mer eller mindre komplexa köpprocesser.

Det är också viktigt att du är tydlig med vilka aktuella kontaktytor ni har idag med kunder som ni absolut inte får tappa.

3

10. Fokusera inte på tekniska lösningar i tidigt stadium

Alldeles för många gör misstaget att fatta beslut kring vilken typ av teknisk lösning som skall väljas innan grundarbetet är genomfört. Tyvärr innebär det oftast att du låser in dig i en plattform som inte hjälper dig att styra mot dina uppsatta mål, varken på kort eller lång sikt. Fokus blir ofta istället att med “skohorn” försöka få in en lösning efter dina önskemål medan kundens önskemål glöms bort helt.

En bra partner skall kunna guida dig och hjälpa dig genom processen att välja den tekniska plattform som passar dig som kund bäst. Dina mål tillsammans med kundresan utgör en grundplatta för teknisk lösning. Hamna INTE i en sits där tekniken styr dina affärsmål utan jobba tvärtom.

11. Risker

Gör en enkel risk-analys där du tar fram risker, sannolikheter och konsekvenser med ditt projekt. På så sätt är alla parter medvetna om eventuella risker i projektet och dess konsekvenser. Exempel kan vara att affärssystem behöver uppgraderas vilket kan dra ut på tiden eller påverka budget eller att ni går in i en period av högt tryck och inte kommer att ha tiden att hinna testa igenom lösningen ordentligt innan lansering

12. Lansering

Har du en brådskande deadline eller vill du starta upp projektet i lugn och ro? Går ett befintligt avtal på plattform ut? Finns alla nyckelpersoner tillgängliga? Är budgeten avsatt? Fundera igenom både tidpunkt och marknadsföring för projektet för att få ut maximal effekt. Ju kortare tidsperspektiv desto tydligare prioriteringslista krävs.

13. Summering

Genom att göra hela eller delar av ovanstående hemläxa kommer du få med dig fördelar i hela projektet.

Det blir:

• Lättare att handla upp teknisk plattform
• Lättare att välja partner
• Lättare för leverantören uppskatta projektet och ge dig rätt förväntningar
• Mer inspirerat team då det finns en tydlig vision och mål

4
https://www.exsitec.se/hubfs/MalinS_rund.png

Malin Sandström

Säljchef E-handel

Vill du fråga något om e-handelsprojekt?