1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 19.01.23 | Webb E-handel

    Därför måste B2B våga investera i e-handel även i lågkonjunktur

    Innehållsförteckning

      Hur skall man som företag egentligen hantera en kommande digital satsning, kanske inom e-handel, när en lågkonjunktur sänker sig lite som en våt filt över tillvaron? Alternativet kan förstås vara att pausa och avvakta för att se hur länge det håller i sig och därefter hoppas på att alla andra i samma bransch gjort samma sak och att ni därmed börjar på liknande nivåer igen. Eller så försöker ni förbereda er så gott det går och ligga före, kanske rentav först, när det finns mer och tydligare indikationer på vad som kommer påverka din affär framåt

      5 anledningar till varför man bör investera digitalt i lågkonjuktur

      Vi har listat ett antal actions vi tycker att varje person i ledande befattning på bolag bör ha på sin agenda den närmaste framtiden när det kommer till beslut gällande digitala satsningar.  
       

      1. Planera och agera

      Sitt inte på händerna och invänta bättre tider, börja planera och ta den planen så långt det bara går inom den budget du har. Du kommer att kunna dra fördelar av att ha hunnit längre än konkurrenter och dessutom ha siktet inställt och klart när det väl blir dags att köra igång. 

      Saker du kan planera och ta kontroll över redan nu: 
      - Gör en kundundersökning bland dina befintliga kunder. Vad saknar de i ditt erbjudande idag? Vad kan gå snabbare och smidigare vid köp? Vad skulle få dem att alltid välja era lösningar framför någon annans? 

      - Ta fram en roadmap med företagets målsättning med satsningen. Varför vill ni göra en digital satsning och vad är rimligt att ni orkar med? 

      - Träffa olika e-handelspartners och börja titta på e-handelsplattformar redan nu. Har du klart för dig åt vilket håll du vill gå och kanske även hittat en partner du trivs med har du kommit ett långt steg på vägen när det sedan blir dags att köra igång. 

      - Nyttja eventuell “extratid” till just den här typen av arbete. Det kommer kanske aldrig  ett så bra läge att faktiskt sätta sig ner och göra arbetet ordentligt igen. 

      - Se det som en chans att eventuellt komma ikapp dina kompisar i branschen ifall du tidigare känt att ni släpar efter. 

      2. Öka dina marknadsandelar

      Går det att bromsa sig in i en uppförsbacke? För B2B-bolag har det traditionellt varit marknadsföring som i första hand fått stryka på foten när det varit bistra tider ekonomiskt. Man drar ner på annonsering, mässor, samarbeten och personal inom området för att i första hand fokusera på sin maskinpark eller andra typer av “avskrivningsbara” investeringar. Detta helt tvärtemot hur man resonerar inom exempelvis retail och rena B2C-företag - där dör affären fullständigt ut om det inte går att prata med och till sin målgrupp och därför är det ofta det absolut sista man väljer att dra in på. Varför det? Jo för att det i slutändan är så att dina marknadsandelar kommer att skalas upp i takt med att konjunkturen vänder. Ditt varumärke kommer att ligga mer top of mind jämfört med defensiva konkurrenter. 

      Våra konkreta tips:
      - Om ditt företag inte redan har en digital närvaro - skaffa det omedelbart. Det vill säga se över din webb, dina sociala medier, gör personalen till influencers och börja att nå ut i bruset. 

      - Prata med en partner om digital marknadsföring och SEO. Vilken är din målgrupp och hur säkerställer du att dina annonser når dem? Vilka sökord är viktiga för dina produkter och tjänster och hur kan du bättra på ditt innehåll på webben? 

      - Leadsgenerera online. Du kanske inte är redo för en ren e-handel än men det finns inget som stoppar dig från att lägga till offertformulär, uppdaterad produktinformation eller chat på din webb.

      3.Effektivisera din organisation

      Återigen, aldrig har tiden varit så bra som att just nu ta tag i de där projekten som har en tendens att bli bortprioriterade när det är full fart. 

      - Skaffa ett PIM-system för att minska personberoende och frågor från kunder om produktinformation. Det är redan bevisat ett antal gånger att fler och fler kunder gör sin research själva online innan de kontaktar en leverantör. (Och ja - det görs även på avancerade tekniska specialprodukter.) 

      - Implementera en kundportal för kunderna så att de själva kan följa sina order, se tidigare lagda beställningar och hämta sina fakturor. 

      - Starta en enklare e-handel och/eller offertverktyg för att automatisera arbetet med orderhanteringen. Du behöver inte alla funktioner från början utan se till att det enkelt går att lägga det man vill ha i kundkorgen. Kanske hanterar du till en början de beställningar som kommer in manuellt för att slippa lägga tid och pengar på en integration till ditt affärssystem?

      - Automatisera PDF:er och kataloghantering. Via ett PIM-verktyg slår dessa ändringar igenom automatiskt och du slipper sitta med flertalet icke uppdaterade och icke korrekta datakällor. 

      Ovan verktyg gör dessutom att din säljkår kan lägga tid på rätt saker och bli mer effektiva, istället för att hantera rena administrativa uppgifter.

      4. Se över ditt sortiment och sälj rätt saker

      Jobbar du med flertalet produkter och tjänster så har du säkerligen koll på vilka som säljer bra och mindre bra i olika konjunkturer. Nu är hög tid att jobba med den datan!
      Kanske bör inte dina allra dyraste produkter ha bästa platsen på din webb just nu? 
      Ett bra tips är att till exempel sälja ut restlager och reservdelar. Vi går mot tider där det inte bara ekonomiskt utan även bra ur en miljöaspekt att fler och fler väljer att i första hand försöka laga produkter istället för att köpa nya. 
      Ett annat tips kan vara att titta på olika paketeringar, både produkt och servicemässigt. Kan du få till återkommande intäkter på en produkt ihop med ett serviceavtal eller liknande? 

      5. Våga testa en ny marknad

      Och med ny marknad menar vi en där det ser lite ljusare ut än den du kanske befinner dig idag. Det kan vara mot: 

      - En ny målgrupp
      Måste du bara sälja till återförsäljare? Går det att ta steget och sälja direkt till slutkonsument? 
      - Ett ny region/land/kontinent
      Det finns länder som inte lider av hög inflation just nu, kan det vara aktuellt att börja närma sig dessa? Och hur gör du i så fall det på smidigaste sätt? Sätta upp ett säljkontor och anställa folk på plats eller snabbt testa att börja marknadsföra din produkt digitalt? 
      - En ny typ av plattform
      Om du enbart sålt via en tryckt katalog innan och i dagsläget inte har någon e-handel kan det vara en bra idé att titta på andra marknadsplatser likt Amazon. Där finns redan alla flöden klara och det enda du behöver göra är att se till att hitta rätt typ av marknadsplats för just dina produkter.

       

      Om ingen av ovanstående 5 punkter är tillräckligt övertygande om att du behöver göra en digital satsning framåt så kan det vara värt att läsa på mer om hur den digitala försäljningen ser ut i andra länder. Det är också en bra idé att förkovra sig mer i hur nya beslutsfattare (Millenials) agerar på marknaden. 


      Här är några bra tips på länkar: 
      https://www.c2fo.com/emea/uk/en-uk/resource-center/article/11082021/how-millennials-are-driving-the-b2b-e-commerce-landscape

      https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-future-of-b2b-sales-is-hybrid

       


      Vill du förkovra dig ännu lite mer? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"

      Relaterade artiklar

      Vendre & Exsitec utökar sitt partnerskap

      SEO E-handel Marketing 2 min

      Vendre & Exsitec utökar sitt partnerskap

      Nu utökar Vendre och Exsitec partnerskapet, en satsning för att stödja e-handelsföretag i deras digitala närvaro med...

      Kritiska nyckeltal kopplade till leverantörsfakturor

      Fakturahantering 3 min

      Kritiska nyckeltal kopplade till leverantörsfakturor

      Lär dig hur du optimerar din process för leverantörsfakturor genom att använda relevanta nyckeltal och data-driven...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Kontakta My Ljungberg