1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 24.03.22 | Digital handel

    E-handel, webshop eller kundportal?

    Innehållsförteckning

      Definiera målet - Det finns en uppsjö av termer och begrepp för det som vi idag ser som digital handel. När man som företag beslutar sig att anamma de tekniska möjligheterna som finns för att börja sälja digitalt så uppstår frågor kring detta i den egna organisation. Den första frågan man behöver ställa sig själv är vad man vill uppnå, det vill säga - vad är målet?


      Anledningen till att man behöver definiera målet är många, men en viktig faktor som man tidigt stöter på är utformningen av lösningen, vilket givetvis beror på vad målet är.
      Vanliga frågeställningar
      För att göra det förberedande arbetet enklare så finns det en rad frågor man kan utgå ifrån, men den vi på Exsitec gärna talar om och grottar oss ner i handlar om vem vi gör det för, och vilket värde det adderar.

      Har ni en uråldrig och omodern lösning?
      Ett tydlig och återkommande exempel är B2B-bolag som har en uråldrig och omodern lösning, och som vill göra det enklare för kunder att lägga order. Det kan även handla om att tillgodose ett säljstöd för de egna säljare, och där jag som kund ska se sortiment och priser som gäller för mig och mina avtal.
      Även fast ovan kan låta komplex, så finns det idag moderna och flexibla lösningar som gör att detta kan uppnås med ganska enkla medel och låg risk.

      Börja litet - tänk stort
      För att minska projektets risk och initiala investering är det viktigt att förhålla sig till en kravspecifikation som täcker de behov som krävs för att uppnå de mål man identifierat och definierat enligt ovan. På det sättet blir man således en bra beställare vilket också skapar tydlighet och transparens med sin leverantör.

      Minimum Viable Product
      Minimum Viable Product - eller MVP som man oftast talar om i IT-språk handlar om att ta fram en kravspecifikation som rymmer den funktionalitet som täcker de behov vid go-live. Det innebär således att lösningen ska ha möjlighet att både skala och växa över tid - utan att för den sakens skull påverka vare sig prestanda eller upplevelsen för kund.

      Best Practice Workshop
      Vi på Exsitec har genomfört flertalet framgångsrika workshops för att hjälpa våra kunder att besvara frågan kring e-handel, webbshop eller kundportal. Detta görs enligt en satt process och struktur där våra lösningsarkitekter gör en total genomlysning av er verksamhet, och utifrån MoSCoW-principen tar fram en kravspecifikation tillsammans med er.

      För att återgå till grundfrågan, “E-handel, webshop eller kundportal” så är alltså svaret; det beror på. Men vi hjälper gladeligen till att besvara den.


      Saker att tänka på

      • Definiera målet
      • Definiera kundresan
      • Vad är viktigt vid go-live, samt hur ser er lösning ut om fem år?
      • Vad har vi för utmaningar idag?
      • På vilket sätt kan vi göra det enklare för våra kunder att handla av oss?
      • Hur jobbar våra branschkollegor?


        PRENEMURERA PÅ KUN(D)SKAPSBLOGGEN


       

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Niclas Frid