Stäng menyn

 

 

 

Teknisk skuld

De flesta som investerar i en IT-lösning gör det med förväntningar på en lång livslängd. Många upplever dock hur en lösning eller systemmiljö med tiden blir mer trögrörlig och svåranpassad, något som är problematiskt då verksamheten utvecklas och förändras. Detta har att göra med teknisk skuld.

Vad är teknisk skuld?

Begreppet teknisk skuld myntades av Ward Cunningham som är mest känd för att ha utvecklat den första wikin. Teknisk skuld är effekten av kortsiktiga beslut i utvecklingen av en applikation som innebär avsteg från den bästa tekniska lösningen. Denna skuld har likheter med monetär skuld i att den genererar räntekostnader om den inte betalas tillbaka. Räntan består av en högre tid och kostnad för den framtida utvecklingen av lösningen. Detta åtgärdas av att betala tillbaka skulden genom att förbättra den initiala kortsiktiga lösningen.

Det är viktigt att notera att en teknisk skuld ibland måste tillåtas uppstå. Exempelvis kan det handla om att en leverans av lösningen verkligen måste ske vid ett visst datum. Det som dock är viktigt är att man gör medvetna val och kommer ihåg att betala tillbaka den skuld som byggs upp. En annan notering är att det inte finns någon teknisk skuld kopplad till att välja en enklare lösning rent funktionalitetsmässigt. Teknisk skuld skapas då vi tar genvägar i implementationen.

Vem bär ansvaret för den tekniska skulden?

Som både beställare och utvecklare/leverantör av en IT-lösning är det viktigt att förstå innebörden av den tekniska skuld som byggs upp och de räntekostnader som detta medför i den fortsatta utvecklingen och förvaltningen. Som leverantör är det också viktigt att tillåta teknisk skuld att uppstå i de fall där det är viktigt för beställarens verksamhet att det snabbt blir en ny leverans av applikationen. Kommunikation mellan leverantör och beställare är nyckeln till att ta medvetna och bättre val kring detta.

Då beställaren ofta har stor insikt i applikationens betydelse i verksamheten men saknar en djupare teknisk kompetens så är det upp till leverantören att klargöra de fall där teknisk skuld byggs upp. Det kommer många tillfällen i ett projekt där projektet står inför en långsiktigt hållbar lösning och en snabbare lösning som inför en viss grad av teknisk skuld. I de fall lösningen med teknisk skuld väljs så bör denna betalas tillbaka. Om vi istället fortsätter att prioritera ny funktionalitet och låter berget av teknisk skuld växa sig större så finns det en överhängande risk att den nya funktionaliteten blir allt dyrare.

Vad är teknisk skuld inom systemintegration?

Det är tyvärr vanligt förekommande att teknisk skuld inom just systemintegration påverkar verksamheter negativt. Eftersom integration är centralt för ett företags totala IT-miljö får detta ofta stora konsekvenser.

Den vanligtaste typen av teknisk skuld inom systemintegration uppstår när integrationsbehoven hanteras ad-hoc och löses genom punk-till-punkt-integrationer. Detta är en vanlig genväg för att korta implementationstid och kortsiktigt sänka kostnaden. Över tid orsakar det dock ökade kostnader och en helhetslösning där denna tekniska skuld hämmar den fortsatta digitaliseringen.

Lösningen är att hantera systemintegration som en strategisk fråga och etablera någon form av integrationsstrategi.

 

Prata integrationer med mig

Med mig kan du prata om allt från val av system till projekt och dess kostnader. Ta kontakt direkt eller fyll i dina uppgifter så hör jag av mig.

Martin Kaldma WebP

Martin Kaldma

Integrations-chef
Mobil: 073 - 851 70 70
Epost: martin.kaldma@exsitec.se