Innehållsförteckning
E-handel, webshop eller kundportal?
Innehållsförteckning
Definiera målet - Det finns en uppsjö av termer och begrepp för det som vi idag ser som digital handel. När man som företag beslutar sig att anamma de tekniska möjligheterna som finns för att börja sälja digitalt så uppstår frågor kring detta i den egna organisation. Den första frågan man behöver ställa sig själv är vad man vill uppnå, det vill säga - vad är målet?
Anledningen till att man behöver definiera målet är många, men en viktig faktor som man tidigt stöter på är utformningen av lösningen, vilket givetvis beror på vad målet är.
Vanliga frågeställningar
För att göra det förberedande arbetet enklare så finns det en rad frågor man kan utgå ifrån, men den vi på Exsitec gärna talar om och grottar oss ner i handlar om vem vi gör det för, och vilket värde det adderar.
Har ni en uråldrig och omodern lösning?
Ett tydlig och återkommande exempel är B2B-bolag som har en uråldrig och omodern lösning, och som vill göra det enklare för kunder att lägga order. Det kan även handla om att tillgodose ett säljstöd för de egna säljare, och där jag som kund ska se sortiment och priser som gäller för mig och mina avtal.
Även fast ovan kan låta komplex, så finns det idag moderna och flexibla lösningar som gör att detta kan uppnås med ganska enkla medel och låg risk.
Börja litet - tänk stort
För att minska projektets risk och initiala investering är det viktigt att förhålla sig till en kravspecifikation som täcker de behov som krävs för att uppnå de mål man identifierat och definierat enligt ovan. På det sättet blir man således en bra beställare vilket också skapar tydlighet och transparens med sin leverantör.
Minimum Viable Product
Minimum Viable Product - eller MVP som man oftast talar om i IT-språk handlar om att ta fram en kravspecifikation som rymmer den funktionalitet som täcker de behov vid go-live. Det innebär således att lösningen ska ha möjlighet att både skala och växa över tid - utan att för den sakens skull påverka vare sig prestanda eller upplevelsen för kund.
Best Practice Workshop
Vi på Exsitec har genomfört flertalet framgångsrika workshops för att hjälpa våra kunder att besvara frågan kring e-handel, webbshop eller kundportal. Detta görs enligt en satt process och struktur där våra lösningsarkitekter gör en total genomlysning av er verksamhet, och utifrån MoSCoW-principen tar fram en kravspecifikation tillsammans med er.
För att återgå till grundfrågan, “E-handel, webshop eller kundportal” så är alltså svaret; det beror på. Men vi hjälper gladeligen till att besvara den.
Saker att tänka på
- Definiera målet
- Definiera kundresan
- Vad är viktigt vid go-live, samt hur ser er lösning ut om fem år?
- Vad har vi för utmaningar idag?
- På vilket sätt kan vi göra det enklare för våra kunder att handla av oss?
- Hur jobbar våra branschkollegor?
Relaterade artiklar
Digital Marketing & SEO Marknadsföring Digital handel 3 min
Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas
Med allt fler AI-drivna lösningar kan det vara bra att förstå hur dessa teknologier påverkar traditionell...
Systemintegration 4 min
Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Systemintegration 3 min
5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi
En integrationsstrategi är viktigt för att skapa hållbara integrationslösningar. Här får du tips om hur man kan skapa...