Innehållsförteckning
Så bidrar ekonomiavdelningen till företagets tillväxt
Innehållsförteckning
I veckans inlägg på Ekonombloggen berättar vår expert Tove Rustas Wiegurd hur ekonomiavdelningen kan arbeta för att skapa bra förutsättningar för företagets tillväxt. Vi har kokat ner det i 5 nycklar som ni kan ta med er i ert arbete.
Trevlig läsning!
Har ni en tillväxtstategi? Ett tillväxtmål? Hur kan den moderna ekonomiavdelningen hjälpa till att nå det målet? Eller leva upp till den strategin?
Till att börja med definieras tillväxt såklart olika för företag eller organisationer. Ni kanske verkar inom offentlig verksamhet, eller privat. Kanske till och med är börsnoterade. Kanske växer ni organiskt eller genom förvärv? Förvärven kan i sig vara av olika karaktär: en fusion, inkrom, dotterbolag etc.
Våra förutsättningar kan helt enkelt se väldigt olika ut.
Det vi dock kan vara överens om att tillväxt innebär MER av någonting, och ofta då MER av någonting bra. Mer bra saker, helt enkelt. En förbättring.
Hitta er egen definition av tillväxt
Det kan vara mer vinst, ökad försäljning, högre lönsamhet, högre marginal, att växa geografiskt med fler kontor eller butiker eller liknande, eller att växa i antal anställda eller nya erbjudanden. Antal kunder, eller kanske andelen nöjda kunder, ökad kvalitet eller något annat.
Det viktiga är att fundera över detta och ställa sig frågorna:
- Hur växer vi?
- Hur påverkar det oss?
Vem ska då stå för den här tillväxten?
Det är såklart en teaminsats, och som vanligt har ekonomiavdelningen en central roll, även för tillväxten.
I det här inlägget har vi listat 5 nycklar för hur ekonomiavdelningen kan bidra till företagets tillväxt.
Nyckel 1: Proaktivitet
Hur växer vi och hur det påverkar oss? Vad kan den tillväxten få för konsekvenser för er på ekonomiavdelningen? Hur kan det komma att påverka era nuvarande processer?
Det här är någonting ni behöver förutse.
Som nämnt ovan är ju tillväxt “mer av någonting bra”, men det leder ofta till “mer av annat” också.
Ökade volymer. Fler transaktioner. Fler fakturor. Kanske fler löner att hantera. Fler produktkategorier. Fler divisioner eller enheter. Fler konteringsdimensioner möjligtvis? Fler bolag?
Vad händer om ni har 3 ggr så många produkter om 2 år? Är vi redo att fusionera in ett bolag? Håller våra processer för dubbelt så många anställda? Kan vi hantera 5ggr så många fakturor med det systemstöd vi har idag? Hur analyserar vi de här nya affärsområdena?
Tillvaron blir i regel mer komplex och “mer bra saker” leder inte sällan till “mer administration”, något inte fullt så kul kanske. Effekten kan lätt bli, som många av er möjligtvis känner igen, att ekonomiavdelningen ständigt ligger efter och släcker bränder i takt med tillväxten.
MEN! Om du på ekonomiavdelningen försöker förutse tillväxtens konsekvenser kan du tänka och arbeta proaktivt, och förenkla tillväxten kanske framförallt för er, men för resten av organisationen också.
Dimensionera er processer och systemstöd rätt, för kommande tillväxt. Var inte för sent ute.
Våga tänka stort
För att lyfta Exsitec som ett gott exempel. För 6 år sedan när jag började på Exsitec var vi inte ens 100 anställda, idag är vi ca 500 och ni ser ju vad omsättningen vuxit med det:
Så våga tänk stort, något vår egen ekonomiavdelningen säger.
För några år sedan pratade vi på Exsitec om att vara 500 anställda, och det kändes väldigt avlägset. Tack vare det kunde vi dimensionera processerna rätt, för att hålla i många år under stark tillväxt. En process kan man inte göra om särskilt ofta, den behöver hålla flera år framåt. På samma sätt byter vi inte system särskilt ofta
Idag är vi just 500 anställda på Exsitec. Nu planerar vi istället för, och ställer in oss på, 2000 anställda!
Nyckel 2: Flexibelt mindset
Den andra nyckeln är möjligtvis den svåraste. Det här handlar om inställningen hos er som utgör ekonomiavdelningen, om hur viktigt det är för ekonomiavdelningen att ha ett flexibelt mindset.
För att arbeta och trivas i en tillväxtmiljö krävs faktiskt ett flexibelt mindset.
Var beredd på att ständigt tänka om och tänka nytt.
Det är viktigt att tycka att det är kul och utmanande med lite förändring! Kanske är det rentav så att vi ekonomer överlag behöver ha ett annat mindset idag än för 10, 15 år sedan, ett mindset som vi inte är vana vid.
för att generalisera så lockar ekonomrollen traditionellt sett oss som uppskattar ordning och reda, och regler, och att “satt process sitter”
Den kan jag själv räcka upp handen på!
Men här måste man vara flexibel
och det som gällde förra året eller månaden kanske inte funkar längre. Eller det vi behövde göra för ett år sedan kanske är redundant nu, och ska pensioneras.
Och det måste få vara OK. Så behöver tillvaron få vara. Ett växande företag är i ständig förändring
Ekonomichef eller CFO behöver vara inblandad i och informerad om företagets tillväxtarbete
och vara den drivande kraften på ekonomiadvelningen
ni har ju en sådan central roll i företaget att ni (tyvärr) har förmågan att bromsa företagets tillväxt
“Ja, vi skulle ju kunna göra så, men det innebär det här och det här…”
Man är så fast i dåliga processer och mycket administration. Vi upplever då istället “utebliven tillväxt”
Men vem är det som har rätt att sätta spelplanen egentligen: ekonomiavdelningen eller verksamheten?
[klicka fram p2]
Rådet här är att inte hamna i att vara en bromskloss för företagets tillväxt!
[klicka fram p3]
Och till ett flexibelt mindset hör också att ifrågasätta, att försöka anta ett utifrånperspektiv.
Varför gör vi det här? Gör vi det på bästa sätt? Är vi fast i gamla hjulspår?
Missa inte att anmäla dig till Den Moderna Ekonomiavdelningen
Ökade krav på ekonomiavdelningen
Digitalisering har varit på tapeten under en längre tid men det är fortsatt lika aktuellt och framförallt för ekonomiavdelningen. Hur framtiden kommer att se ut kan vara svårt att sia om men trenderna pekar på att det kommer att bli mer och mer datadrivet, automatiserat och allt ska gå snabbare när det kommer till ekonomiavdelningar.
Med större krav på ekonomiavdelningen att kunna leverera siffror eller analyser i realtid och att månadsresultat ska vara klart tidigare in i nya månaden jämfört mot tidigare, kommer också krav på bättre systemstöd. Man har inte råd att vänta för länge på exempelvis attestanter för en leverantörsfaktura eller en projektledare som ska granska tider innan fakturering. Kan saker ske löpande under en månad, och helst helt automatiskt, sparar företaget tid.
Utmaningen?
En utmaning framåt om vi ska tro på trenderna är att hantera allt det nya och omställningen ditåt, samtidigt som det befintliga inte försvinner över en natt. Ett exempel på det är e-fakturor där alla är överens om att det är åt det hållet vi går och det är önskvärt att så stor andel som möjligt av ingående och utgående fakturor ska vara elektroniska. Det ger oss snabbare processer, säkrare data och vi behöver inte förlita oss på den mänskliga faktorn eller en extern tjänst som ska tolka informationen som finns i en PDF eller på ett papper. Men även om alla vet att det är dit vi ska så är vi nu i en tid av att vi har båda världar så för ekonomiavdelningar som hanterar detta behöver hänsyn tas till den äldre tekniken samtidigt som det ska strävas efter att ställa om till den nya tekniken.En komplex situation, som kräver sitt stöd.
4 tips för samverkan mellan system och ekonomiavdelningen
System och ekonomiavdelningar hänger tätt ihop och ett synsätt eller riktmärke är att systemen ska frigöra tid, inte ta tid. Lyckas man nå dit att systemen stöttar verksamheten och frigör tid till annat kan den värdefulla tiden istället läggas på analyser eller att effektivisera andra delar. För att nå dit kan man jobba med följande:
-
Häng med i tekniken och i nya arbetssätt för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare som använder moderna verktyg och där man kan lägga tid på rätt saker.
-
Jobba mer avvikelsestyrt istället för att jobba med traditionella checklistor över vad som ska kontrolleras och göras. Hitta arbetssätt och verktyg som berättar för ekonomiavdelningar när saker inte stämmer överens eller transaktioner inte går igenom som tänkt.
-
Våga också vara ifrågasättande kring varför man gör på ett visst sätt, finns det kanske ett effektivare sätt eller kan man få systemstöd för vissa rutiner?
-
Nyttja den stora mängden data som finns och se till att systemen där data finns pratar med varandra, dvs undvik att registrera saker på mer än ett ställe.
Missa inte att anmäla dig till Den Moderna Ekonomiavdelningen
Relaterade artiklar
Service, bygg och entreprenad 6 min
Digitalisering för bygg och entreprenad
Genom att noggrant planera och följa den ekonomiska utvecklingen kan entreprenörer öka effektiviteten, minska...
Systemintegration 3 min
Så väljer du rätt systemintegratör för ert företag
Systemintegration är centralt för de flesta företag, vilket gör val av systemintegratör till en viktig fråga. Vi listar...
Systemintegration 3 min
ERP-system-integration - hur lyckas man?
ERP-system-integration är en viktig framgångsfaktor för att undvika manuell hantering och skapa effektiva processer.