Ska du äga dina systemintegrationer - eller inte?
Systemintegration hamnar ofta lite i skymundan när företag pratar om IT-strategi, inte minst hos små- och medelstora bolag. Nya applikationer och system diskuteras flitigt, men sättet de kommunicerar får sällan samma utrymme. Samtidigt är integrationer det som knyter samman företagets IT-miljö och är helt avgörande för om verksamheten fungerar smidigt.

Innehåll
Vad betyder det att "äga" sina integrationer?
Att äga sina integrationer innebär inte att utveckla lösningen själva, utan snarare att ha kontroll över integrationernas design, drift och livscykel.
- Ni styr vilka system som pratar med vilka, och på vilket sätt.
- Ni har kontroll över integrationernas status och de avvikelser som uppstår.
- Ni kan anpassa och förändra integrationerna när verksamheten utvecklas.
Ägande innebär alltså att ni kan fatta beslut baserat på det värde som skapas i verksamheten, oberoende av om en leverantör vill prioritera just er integration.
Riskerna med att inte äga
Alternativet till att inte själva äga integrationerna är att välja lösningar där en systemleverantör eller tredjepartsföretag äger och utvecklar integrationen. Detta kan kännas smidigt i stunden, och innebär många gånger en lägre investering, men kommer med risker man bör vara medveten om.
- Inlåsning - man blir beroende av en specifik leverantör och är helt i deras händer när det kommer till hur integrationen fungerar, driftas och vidareutvecklas.
- Brist på helhetsbild - integrationerna blir spridda mellan olika parter, vilket gör det svårare att överblicka sin systemmiljö.
- Lägre flexibilitet - leverantörer av dessa integrationer vill oftast hålla lösningen så enkel och standardiserad som möjligt, för att hålla sina kostnader låga. Detta innebär att det kan bli svårt, dyrt eller rentav omöjligt att göra förändringar.
När är det klokt att inte äga?
Man bör samtidigt inte överdriva behovet av kontroll. Det finns lägen där det smarta valet är att lämna ansvaret helt i någon annans händer.
- När processen är enkel och standardiserad, och det finns en färdig lösning. Exempelvis en integration mellan en betalningslösning och en e-handelsplattform.
- När integrationen inte är affärskritisk och det därför är okej att den inte fungerar helt enligt önskemål, och där det inte är någon större katastrof om den står stilla under en dag.
- Kortsiktiga nice-to-have-integrationer där det inte gör så mycket om de slutar fungera någon gång i framtiden.
Hitta rätt balans
Att äga sina integrationer handlar alltså inte om teknik, utan om ett strategiskt ansvarstagande. Man behöver inte äga allt, men man behöver ha en plan och göra medvetna val. Affärskritiska integrationer bör man äga, medan andra kan vara okej att släppa kontrollen över till förmån för lägre initial kostnad. Och oavsett vilket är det klokt att alltid ha en uppdaterad bild över hur alla system kommunicerar med varandra.
Ska du äga dina systemintegrationer - eller inte?
Att äga sina integrationer innebär inte att utveckla lösningen själva, utan snarare att ha kontroll över...
Vad är en integrationsplattform?
En plattform möjliggör återanvändning, ger insyn och kontroll över integrationsflödena och minskar beroendet till...
Så vet du att du har en integrationsutmaning
Har du någonsin känt att din IT-miljö snarare skapar problem än löser dem? Du är inte ensam! Många företag brottas med...
4 vanliga misstag vid integration av system
Systemintegration är en nyckelkomponent i att skapa en välfungerande systemmiljö. Vi går igenom vanliga misstag vid...