Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

5 fördelar med en kundportal för B2B

5 fördelar med en kundportal för B2B
Står du i valet och kvalet att investera i en kundportal eller plattform för dina återförsäljare och funderar på om det verkligen är värt pengarna? Vi hjälper dig med 5 tips som gör att du lättare kan räkna hem ROI på din satsning.

1. Sälj 24/7

Låt dina kunder köpa av dig när det passar dem. En kundportal gör att dina produkter ligger uppe för försäljning dygnet runt. Det finns också möjlighet att erbjuda dina kunder liknande produkter, reservdelar eller uppgraderingar på samma gång. Kundportalen eller återförsäljarportalen som det också kallas, kan jobba med tusentals med kunder samtidigt, på flera olika språk och inte missa en enda detalj. Hade du anställt en sådan säljare?  

2. Minska belastning på support och innesälj

Låt er personal arbeta med kundrelationerna och med annat än att svara på standardfrågor om allt från öppettider till specifika prisfrågor. Er kundsupport är ofta den första och viktigaste kontakten med potentiella nya kunder såväl som befintliga. De får bra input på kunders problem och önskemål och bör således ha den rollen, inte minst för att ge marknad och försäljningsteamet bra information om vad kunder efterfrågar för typ av information. 

3. Mindre risk för fel 

Den mänskliga faktorn ligger bakom det mesta tyvärr – precis sånt en kundportal kan förebygga. Ni får in all information i ett system som samtliga kommer åt och där en uppdatering automatiskt skjuts ut till exempelvis webb, pdf-blad, kataloger och annat. Kunden får bekräftelse på order och kan själv gå igenom och ångra om något blivit fel. Dessutom finns möjligheten att reglera försäljningen via portalen. Exempelvis om en viss vara inte finns tillgänglig i ett specifikt land, eller om två olika produktkombinationer inte går att beställa. Exempelvis en viss färg eller form eller storlek på en specifik produkt. 

4. Marknadsför produkter

Har ni nya produkter, erbjudanden eller kanske information om produkter som du tycker att dina kunder bör få reda på? Använd din kundportal som informationsbärare. Genom att exempelvis erbjuda produkter som passar ihop med de som din kund vanligtvis köper finns stora möjligheter att öka snittvärdet på varje order.

5. Self Service

Låt kunderna serva sig själva, när det själv passar dem. Med en kundportal kan kunder själva få kontroll på sina beställningar. Reklamationer, prisförfrågningar och liknande ärenden. Med en kundportal kan kunden helt enkelt få möjligheten att själv bestämma var när och hur den vill beställa från er.

Vill du förkovra dig ännu lite mer? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering