Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Rollen som IT-konsult

Rollen som IT-konsult

Med en uppsjö av olika IT-konsultbolag kan det ibland vara svårt att förstå vad rollen som IT-konsult faktiskt innebär. Därför har vi i det här inlägget försökt att ge en så samlad bild som möjligt över vad rollen innebär och mer specifikt vad den innebär för oss här på Exsitec.

Här kan du läsa om våra karriärmöjligheter på Exsitec

Vad är en IT-konsult?
 

En IT-konsult är en expert inom IT-branschen som kan erbjuda rådgivning, lösningar och support för företag som söker hjälp med sin tekniska infrastruktur. Som IT-konsult är du ofta specialiserad inom ett visst område inom IT. På Exsitec, där vi arbetar med implementering av digitala lösningar, har vi en mängd olika områden som du som IT-konsult kan verka inom och styrs ofta vilket område du arbetar inom utifrån erfarenhet och intresse.  På Exsitec har vi konsulter inom dessa olika systemområden: 

Vad gör en IT-konsult? 

 

Förutom att vara expert på ett eller flera områden inom IT har man också ofta olika roller som konsult. Exempel på några av dessa roller kan vara:


  • Projektledare
  • Specialist
  • Utvecklare
  • Team-ledare
  • Supportkonsult

Implementation av tekniska lösningar

En viktig uppgift för en IT-konsult är att implementera de tekniska lösningarna som har valts för att uppnå kundens mål. Detta kan omfatta allt från att installera nya programvaror till att skapa anpassade databaslösningar. IT-konsulten behöver ha en teknisk kunskap för att kunna genomföra dessa uppgifter på ett effektivt och säkert sätt.

Utbildning av användare

Efter att en ny teknisk lösning har implementerats är det viktigt att användarna utbildas för att säkerställa att de kan använda tekniken på ett effektivt sätt. Detta kan omfatta allt från att lära användarna hur man använder nya programvaror till att förklara hur man använder en ny databaslösning. Då många IT-konsulter på Exsitec har en bakgrund från verksamhetssidan kan vi också stötta våra kunder med verksamhetsspecifika problem som uppstår kopplat till deras digitala arbetssätt. IT-konsulten måste vara en bra kommunikatör för att kunna lära ut tekniken och arbetssätten på ett tydligt och enkelt sätt.

Teknisk support

Som IT-konsult är det viktigt att vara tillgänglig för teknisk support när kunderna behöver hjälp. Detta innebär att IT-konsulten måste ha goda felsökningsförmågor och kunna lösa problem på ett effektivt sätt. IT-konsulten behöver också ha en god förståelse för olika tekniska plattformar och programvaror för att kunna ge kunderna rätt stöd.

Förvaltning och underhåll av tekniska lösningar

Efter att tekniska lösningar har implementerats måste de också förvaltas och underhållas. Detta innebär att IT-konsulten måste ha en förståelse för teknisk förvaltning och underhållsprocesser. IT-konsulten måste också ha förmågan att se till att tekniska lösningar fungerar på ett effektivt sätt och att alla uppdateringar och uppgraderingar görs på rätt sätt. 

Hur blir man IT-konsult?

Att bli IT-konsult kräver vanligtvis en utbildning inom ett relevant område, till exempel datavetenskap, informatik, civilingenjör, civilekonom eller systemvetenskap. Det är kan också vara bra att skaffa sig praktisk erfarenhet inom IT, antingen genom praktik, deltidsjobb eller projekt utanför skolan, men ett intresse för IT är det viktigaste av allt. På Exsitec kan du komma både som erfaren och oerfaren. Vi ser till att utbilda dig med hjälp av program och utbildningar för att certifiera dig inom specifika tekniska områden.

Kika på våra lediga möjligheter

Lön

Som IT-konsult tjänar du generellt sett mellan 30 000 - 70 000 kr i månaden. Din lön beror helt på vilken typ av roll och ansvar du har inom det område som du verkar. 

 

Intresserad av att jobba som IT-konsult?

Läs mer på vår karriärsida eller hör av dig till skribenten.

 

 

 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering