Asfaltbolaget automatiserar vardagen med Visma Net
Asfaltbolaget är företaget som utvecklats från ett renodlat asfaltbolag till att idag ha en bred verksamhet som täcker både mark, anläggning, asfaltering, ballast och asfalttillverkning. Med hjälp av Exsitec har Asfaltbolaget moderna digitala verktyg som stöttar verksamhetens processer. Det smarta affärssystemet Visma Net bidrar till en mer automatiserad vardag för det växande bolaget.
Annika Leinervik, ekonomichef Asfaltbolaget
"Tidigare system begränsade oss i våra arbetsprocesser och krävde manuella rutiner utan möjlighet att automatisera. Vi saknade även möjligheten till integration med försystem för projektuppföljning och resultatutveckling på ett enkelt och pålitligt sätt."
Begränsade affärssystem
Asfaltbolaget har haft en ständig utveckling i ökad omsättning och därmed ökade volymer. De växte ur sitt gamla affärssystem och behövde en lösning som erbjöd möjligheten till flexibilitet och fördjupad uppföljning, där de kunde arbeta med så effektiva processer som möjligt.
Tidigare system klarade inte längre av kundvolymen, uppfattades svajigt och gick långsamt. Systemet var installerat på Asfaltbolagets egna server och krävde dyrbar arbetstid med uppdateringar och manuella steg.

Om Asfaltbolaget
Asfaltbolaget är företaget som utvecklats från ett renodlat asfaltbolag till att idag ha en bred verksamhet som täcker både mark, anläggning, asfaltering, ballast och asfalttillverkning. Med hjälp av Exsitec har Asfaltbolaget moderna digitala verktyg som stöttar verksamhetens processer. Det smarta affärssystemet Visma Net bidrar till en mer automatiserad vardag för det växande bolaget.
Annika Leinervik, ekonomichef Asfaltbolaget
"Vi kollade på flera företag. När vi utvärderar våra framtida lösningar så kräver vi tydlig och ärlig information. Lösningen måste passa oss idag och samtidigt vara flexibel för vår framtida utveckling. För att kunna göra den här utvärderingen så krävs det kompetens levererad av professionella personer. Därför valde vi Exsitec."

Automatiserad hantering som sparar tid
För att automatisera arbetsflödet så mycket som möjligt och spara tid passade molnlösningen Visma Net med tilläggsmoduler Asfaltbolagets kravspecifikation. Det blev en helhetslösning som tog bort mycket av Asfaltbolagets egna tid spenderat på IT-drift och administration. Företaget beräknas ha sparat flera miljoner på tid som tidigare lagts på manuell administration och uppföljning.
"Anläggningsregistrets automatisering märks också tydligt. Med dessa automatiseringar arbetar vi så effektivt som möjligt och har gjort betydliga tidsbesparingar i våra arbetsprocesser inom ekonomi."
Asfaltbolaget har sett både stora och små mätbara förbättringar som tillsammans blir tydliga och stora tidsbesparingar. Det gäller allt ifrån periodisering av kostnader, hantering av anläggningar, import av verifikationer samt funktionerna via AutoPay och AutoInvoice samt rapportering.
Det nya affärssystemet har bidragit till:
1.
Minskad administration2.
Automatiserad process för leverantörsfakturor3.
Bättre kontroll på anläggningsregistret4.
Framtidssäkrat affärssystem för vidare utveckling av verksamhetsprocesser
5 funktioner som kan automatiseras med Visma Net
Autoreversering
av bokslutstransaktioner
Automatiserade
periodiseringar
Automatisering
av avskrivningar
Återkommande transaktioner
Där redovisningsverifikat kan skapas upp med hjälp av tydliga regler för en kontinuerlig upprepning
Automatkontering
Exempelvis för direkt fördelning av kostnader vid registrering av en leverantörsfaktura