My Ljungberg
My Ljungberg
kontakta mig

Har e-handel svalnat av?

Har e-handel svalnat av?

E-handel känns numera som en självklarhet, de flesta väljer att handla över nätet framför att gå till butiker. Men nu börjar det för första gången märkas att farten framåt stannat av. Flera större bolag exempelvis Boost, Klarna och Daniel Wellington har bland annat behövt dra ner på personal. E-handelsplattformen Shopify har tappat stora delar av sitt börsvärde och det verkar som att fler och fler kunder hittar tillbaka till butikerna. Är e-handelns storhets tid över? 

Eller är det kanske bara ett antal stora händelser som lett till att siffrorna nu upplevs som mer balanserade mellan fysisk handel och e-handel:

Post-pandemi
En av de större händelserna är givetvis slutet av pandemin. När vi inte längre sitter i karantän och blir limiterade till at göra köp online kan turen till affären bli ett skönt avbrott i den digitala världen.  Det som tidigare kändes jobbigt blir istället uppskattat, som möjligheten att få med sig varan direkt hem.   

Minskad investeringsvilja från investerare
Tidigare fanns det möjlighet att vara ett unicorn bolag, något många investerare letat efter och start-ups fick chans att långsamt bygga upp sina verksamheter. Med svängningar i ekonomin är det svårare att få tillgång till kapital då många investerare vill se vinst tidigt och en tydlig trend uppåt.  

Leverans, produktion och ekonomi
Det självklara leveranserna av produkter försenas eller uteblir då fartyg står och väntar utanför hamnar, containerpriser som skenar iväg, drivmedels priset tickar uppåt  och stigande inflation.
 

Större krav på Privacy online
Apple stryper möjligheter att annonsera till slutkund, Meta försvårar att annonsera ner på detaljnivå när det kommer till personas, Google får tydliga krav på sig från flera EU-länder om skärpta krav. Självklart påverkar detta också hur företag når ut till sina slutkunder.

Så satsar du på e-handel för att vara framgångsrik

Är det inte längre värt att satsa på e-handel? Jo självklart, med en tydlig plan och strategi på plats kan du framtidssäkra din e-handelssatsning. Beroende på vilken marknad du riktar din försäljning mot gäller det att ha ett nytänk, stärka ditt varumärke och sträva mot att bli top-of-mind. Med de snabba förändringarna som sker i de flestas köpbeteende gäller det att tänka utanför boxen vid annonsering. 

Förutom att synas är det numera närmst ett krav att erbjuda kunder en smidig, välplanerad kundresa. Från produktbeskrivning, bilder, recensioner, check-out och leverans förväntas en sömlös upplevelse. Det är även värt att tänka på att ha ett bra CRM-system på plats för kundsupport och ärendehantering.

B2B bolagen har generellt haft en annan strategi vad gäller annonsering men får nu möjlighet att kanske passa på att kolla över sitt varumärke, göra en konkurrentanalys och hitta sätt att få ut mer för sina pengar. De flesta B2B-bolag är fortsatt lönsamma och behöver därför inte oroa sig för resultat på samma sätt som retail och B2C. Detta kan va ett gyllene tillfälle att ta tag i just strategin för att öka värdet för kunden. 

Har du några frågor eller vill prata med någon av våra experter på strategi och hur man framtids säkrar sin e-handel? 

 

 

PRENEMURERA PÅ KUN(D)SKAPSBLOGGEN

 

Kontakta skribenten

My Ljungberg
My Ljungberg