System för lager och logistik
Oavsett hur ert lager är organiserat är det en omfattande utmaning att hantera stora volymer av varor och ett stort antal artikelnummer. I en växande verksamhet blir det allt svårare att undvika att överbelasta inköps- och lagerpersonalen.
För arbetsprocesserna inom lager och logistik finns det olika tekniska lösningar som kan hjälpa er på traven - kanske behöver ni ett system för att optimera era inköp eller ett WMS för lagerhantering? Med skräddarsydda system som är anpassade för er verksamhet, kan ni hantera alla era lagerprocesser digitalt för en mer effektiv arbetsvardag med minskad risk för manuella fel.
Ökad servicenivå och försäljning
Med hjälp av ett lagersystem kan man säkerställa att ha rätt varor på lager, vid rätt tidpunkt. Genom att minimera situationer med bristande lager, kan man öka sin servicenivå, försäljning och i längden kundnöjdheten.
Ökad effektivitet
Optimera lagret
Tid- och kostnadsbesparingar
Affärssystem
Ett affärssystem utgör ofta grunden i ett företags systemflora och används för att stötta flera delar av verksamheten samt för att sammanföra olika avdelningar och deras respektive IT-system. Genom ett affärssystem kan exempelvis en lagerplanerare och säljare ta del av samma information på ett enkelt sätt. Vi erbjuder flera olika affärsystem med logistikfunktioner, bl. a Visma Net Logistics och Visma Business.
Eazystock
Eazystock är ett molnbaserat verktyg för efterfrågeprognostisering, lageroptimering och lagerstyrning. Systemet hjälper er ta datadrivna beslut kring er leveranskedja.
Bitlog
Bitlog är ett lagerhanteringssystem, även kallat Warehouse Management System (WMS). Systemet stöttar er i de dagliga aktiviteterna på lagret, med fokus på lagerkontroll och förflyttning av varor i lager.
BxLogistics
BxLogistics är en handdatorlösning för lagret som utvidgar funktionaliteten i affärssystemet och låter er arbeta smartare, spara pengar och få full kontroll på lagret.
HermX
HermX EDI är en EDI-plattform utvecklat för att hantera komplexa utdatabehov från SQL databas eller filsystem, vilket gör det till en väldigt användbar komponent i stort sett alla affärssystem eller andra verksamhetssystem.
HermX TA är en transportadministrationslösning framtagen för att effektivisera hanteringen av frakter och prissättningen av den. Hermx TA-koppling utnyttjar funktionaliteten i de produkter som är speciellt framtagna för bokning av transporter.
Ett flexibelt affärssystem med specifikt utvecklad logistikfunktionalitet hjälper dig som lagerhåller varor för din verksamhet att säkerställa effektiva arbetsflöden och kundnöjdhet, samtidigt som din verksamhet får utrymme att växa.
Med integrerad logistikfunktionalitet får du tillgång till en mängd värdefull information och du kan enkelt hålla koll på dina försäljningssiffror i realtid, övervaka lagerstatus, hantera beställningar och följa upp leveransstatus. Med ökad insikt kring lagersaldo, förväntade leveranstider och orderstatus kan du kommunicera proaktivt med dina kunder och öka kundnöjdhet.
Affärssystemet hjälper dig få fullständig kontroll över hela processen, från inköp till leverans och betalning, och optimerar dina arbetsflöden för bästa möjliga resultat. Du tar helt enkelt ditt företag till nästa nivå!
Läs om våra affärssystem här.
Ett lageroptimeringssystem säkerställer er inköpsprocess och hjälper er se till att rätt produkter finns på lager, vid rätt tidpunkt och i rätt kvantitet. Lageroptimering används för att optimera, analysera och simulera lagret. Med hjälp av systemet kan ni ta beslut kring leveranskedjan grunade på data, istället för på känsla.
Eftersom lager och artiklarna som finns på lager utgör kärnan i alla produktsäljande bolags verksamheter är detta ofta ett av de mest värdefulla och kritiska systemstöden.
Vilket system behöver ert lager?
Affärssystem med logistikmodul
Ett affärssystem med logistikmodul är den ultimata lösningen för att driva en effektiv lagerverksamhet. Genom en integrerad logistikmodul får du tillgång till en mängd värdefull information. Du kan enkelt hålla koll på dina försäljningssiffror i realtid, övervaka lagerstatus, hantera beställningar och följa upp leveransstatus. Du får fullständig kontroll över hela processen och kan optimera dina arbetsflöden för bästa möjliga resultat.
Dessutom får du möjlighet att tillhandahålla tillförlitlig och uppdaterad information till dina kunder. Med ökad insikt i lagersaldon, förväntade leveranstider och orderstatus kan du öka förtroende och skapa nöjdare kunder. Du tar helt enkelt ditt företag till nästa nivå!
System för lageroptimering
Ett lageroptimeringssystem säkerställer att rätt antal produkter finns, vid rätt tidpunkt och på rätt plats. Ett lagerstyrningssystem används för att optimera, analysera och simulera lagret. Med hjälp av systemet kan beslut kring leveranskedjan tas som grunda sig i data, snarare än en känsla.
I lagerstyrningssystem ingår även inköpsoptimering. Eftersom lager och artiklarna i lager utgör kärnan i alla lager är detta ofta ett av de mest värdefulla och kritiska systemstöden. Inköpsprocesserna blir allt mer komplexa och att hantera dessa manuellt leder ofta till fel och är svårt att skala.
System för
lagerhantering
Ett Warehouse management system (WMS) eller lagerhanteringssystem, stöttar själva arbetet i lagret. Processer och uppgifter så som att ta emot gods, flytta gods och leverera gods på ett effektivt sätt.
Bitlog är ett komplett WMS-system för lagerhantering. Systemet är papperslöst med gränssnitt i surfplattor, handscanner och voicepicking-möjlighet. Bitlog kompletterar er befintliga eller nya affärssystemlösning och ser till att ni får effektivitet i ert lager.
Webinar: Modernisera lagret
I webinaret "Modernisera lagret" tittar vi närmare på lagerlösningarna WMS och handdatorer och förtydligar skillnaden mellan dem. Vi hjälper er förstå vilket alternativ som passar bäst för just er verksamhet när ni vill effektivisera ert lager.
Våra kunder berättar
Lager och logistik 2 min
Kila Möbler framtidssäkrar sina IT-system för fortsatt tillväxt
Kila Möbler har för att effektivisera verksamheten implementerat Visma Business som ERP, WMS-systemet Bitlog och nu...
Beslutsstöd Lager och logistik 2 min
Copiax
Med systemen Visma Business, Medius AP Automation, Qlik Sense, Bitlog och EazyStock arbetar Copiax idag digitalt för en...
Lager och logistik 2 min
Care of Carl förbereder sitt lager för tillväxt
Under 2020 tog e-handelsföretaget Care of Carl ett grepp om sin lagerhantering, som bland annat innefattade en...
4000 kunder
i Norden
Exsitec har hjälpt företag att digitalisera verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.
Långsiktiga
kundrelationer
Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.
Vi kan integration
Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.
Vi erbjuder support till samtliga lagersystem vi levererar
Vår support är experter på hela vår systemflora - men vi är extra stolta över våra supportkonsulters långa erfarenhet av lagersystem.
Prata system för lagerhållande företag med mig
Med mig kan du prata om allt från val av handdator till lagerprocesser och dess kostnader. Ta kontakt direkt eller fyll i dina uppgifter så hör jag av mig.
Karl Henriksson
Mobil: 073-868 29 59
Epost: karl.henriksson@exsitec.se