5 fördelar med en kundportal för B2B

Innehåll
1. Sälj 24/7
Låt dina kunder köpa av dig när det passar dem. En kundportal gör att dina produkter ligger uppe för försäljning dygnet runt. Det finns också möjlighet att erbjuda dina kunder liknande produkter, reservdelar eller uppgraderingar på samma gång. Kundportalen eller återförsäljarportalen som det också kallas, kan jobba med tusentals med kunder samtidigt, på flera olika språk och inte missa en enda detalj. Hade du anställt en sådan säljare?
2. Minska belastning på support och innesälj
Låt er personal arbeta med kundrelationerna och med annat än att svara på standardfrågor om allt från öppettider till specifika prisfrågor. Er kundsupport är ofta den första och viktigaste kontakten med potentiella nya kunder såväl som befintliga. De får bra input på kunders problem och önskemål och bör således ha den rollen, inte minst för att ge marknad och försäljningsteamet bra information om vad kunder efterfrågar för typ av information.
3. Mindre risk för fel
Den mänskliga faktorn ligger bakom det mesta tyvärr – precis sånt en kundportal kan förebygga. Ni får in all information i ett system som samtliga kommer åt och där en uppdatering automatiskt skjuts ut till exempelvis webb, pdf-blad, kataloger och annat. Kunden får bekräftelse på order och kan själv gå igenom och ångra om något blivit fel. Dessutom finns möjligheten att reglera försäljningen via portalen. Exempelvis om en viss vara inte finns tillgänglig i ett specifikt land, eller om två olika produktkombinationer inte går att beställa. Exempelvis en viss färg eller form eller storlek på en specifik produkt.
4. Marknadsför produkter
Har ni nya produkter, erbjudanden eller kanske information om produkter som du tycker att dina kunder bör få reda på? Använd din kundportal som informationsbärare. Genom att exempelvis erbjuda produkter som passar ihop med de som din kund vanligtvis köper finns stora möjligheter att öka snittvärdet på varje order.
5. Self Service
Låt kunderna serva sig själva, när det själv passar dem. Med en kundportal kan kunder själva få kontroll på sina beställningar. Reklamationer, prisförfrågningar och liknande ärenden. Med en kundportal kan kunden helt enkelt få möjligheten att själv bestämma var när och hur den vill beställa från er.
Vill du förkovra dig ännu lite mer? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"
Relaterade inlägg
Hur kan du påverka om du kommer med i ChatGPTs Deep Research-rapport?
Vad innebär det för din SEO-strategi? Och hur kan du optimera ditt innehåll för att bli en del av dessa AI-genererade...
AI-driven sökning: Optimera din synlighet i ChatGPT
Traditionell sökmotoroptimering (SEO) handlar om att placera din webbplats högt i Googles sökresultat. Men hur...
AI-driven sökning: Uppdatera din SEO-strategi för maximal synlighet
Söklandskapet genomgår just nu en snabb förändring, främst drivet av att AI-teknik blir en allt större del av hur...
Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas
Med allt fler AI-drivna lösningar kan det vara bra att förstå hur dessa teknologier påverkar traditionell...