5 smidiga funktioner vid mobil orderläggning

Publicerad: 2019-04-11 | Applikationsutveckling
mobil orderläggning

Innehåll

Som jag skrev om i inlägget Vi kallade det för en säljapp har vi byggt många olika varianter av mobil orderläggning tillsammans med våra kunder. I detta blogginlägg tänkte jag dela med mig av några smarta funktioner som kan hjälpa användaren i sin orderläggning.

1. Kopiera tidigare order

Många gånger gör kunder liknande beställningar som månaden innan. Att ha en enkel funktion för att utgå från den orden istället för att börja från noll varje gång kan spara mycket tid. Dessutom så missas ingenting.

2. Visa lagerstatus och leveranstid

Att kunna se lagerstatus och planerade inleveranser för olika produkter gör det enkelt att ge kunden korrekt information direkt. Genom en tät koppling till affärssystemet går det att få uppdaterad information direkt på plats hos kund.

3. Hitta kund via position

En liten och trevlig funktion är att slippa söka fram kunden som ska besökas. Låt applikationen ställa frågan om du besöker Kund A genom att matcha din position mot ert kundregister. Och varför inte också tipsa om andra kunder i närheten?

4. Förslag på produkter

Precis som i många webbshoppar är det ofta hjälpsamt att få förslag på produkter att lägga till i beställningen. Vad har kunden köpt tidigare och vilka produkter brukar vanligtvis köpas i kombination?

5. Generera orderbekräftelse

Se till att allt blir klart på plats hos kunden genom att låta applikationen generera en orderbekräftelse direkt.

… och en tät integration med affärssystemet

Utöver funktionaliteten som beskrivits i inlägget så är det oftast viktigt med en tät integration till affärssystemet. Där finns priser, rabatter, lagerstatus m.m. som ofta också har relativt komplex logik kopplad till sig. Att hela tiden ha uppdaterad information i sin mobila orderläggningsapplikation samtidigt som order direkt skjuts tillbaka in i affärssystemet är en viktig framgångsfaktor.

 

Testa vår demo-säljapp Läs mer om offerter och orderläggning

Skribent: Eric Lindholm

Relaterade inlägg

Standardsystem eller egenutvecklat system?

Standardsystem har diskuterats och debatterats inom IT i många år. Ska man anpassa systemet efter verksamheten eller...

5 saker att tänka på när du tar fram en kundportal

En kundportal är ett naturligt sätt att interagera med kunder och minska onödig administration, både för er och för...

När den standardiserade molnlösningen inte räcker till

Affärssystem anpassade för er bransch, specialanpassade branschsystem och applikationsutvecklingar som gör så att er...

Vad är en kundportal och varför ha en?

Ett sätt att definiera en kundportal är som ett företags digitala gränssnitt mot dess kunder.