Som jag skrev om i inlägget Vi kallade det för en säljapp har vi byggt många olika varianter av mobil orderläggning tillsammans med våra kunder. I detta blogginlägg tänkte jag dela med mig av några smarta funktioner som kan hjälpa användaren i sin orderläggning.
1. Kopiera tidigare order
Många gånger gör kunder liknande beställningar som månaden innan. Att ha en enkel funktion för att utgå från den orden istället för att börja från noll varje gång kan spara mycket tid. Dessutom så missas ingenting.
2. Visa lagerstatus och leveranstid
Att kunna se lagerstatus och planerade inleveranser för olika produkter gör det enkelt att ge kunden korrekt information direkt. Genom en tät koppling till affärssystemet går det att få uppdaterad information direkt på plats hos kund.
3. Hitta kund via position
En liten och trevlig funktion är att slippa söka fram kunden som ska besökas. Låt applikationen ställa frågan om du besöker Kund A genom att matcha din position mot ert kundregister. Och varför inte också tipsa om andra kunder i närheten?
4. Förslag på produkter
Precis som i många webbshoppar är det ofta hjälpsamt att få förslag på produkter att lägga till i beställningen. Vad har kunden köpt tidigare och vilka produkter brukar vanligtvis köpas i kombination?
5. Generera orderbekräftelse
Se till att allt blir klart på plats hos kunden genom att låta applikationen generera en orderbekräftelse direkt.
… och en tät integration med affärssystemet
Utöver funktionaliteten som beskrivits i inlägget så är det oftast viktigt med en tät integration till affärssystemet. Där finns priser, rabatter, lagerstatus m.m. som ofta också har relativt komplex logik kopplad till sig. Att hela tiden ha uppdaterad information i sin mobila orderläggningsapplikation samtidigt som order direkt skjuts tillbaka in i affärssystemet är en viktig framgångsfaktor.
