Innehållsförteckning
Innehållsförteckning
1
Innehållsförteckning
Innehållsförteckning
Samarbetet mellan två, kanske helt nya för varandra, företag ställer krav på stort förtroende för att kunna leverera en lösning till förväntansbilden. Samarbetet brukar oftast vara mellan en beställande och en levererande part. Dessa två parter ingår ett samarbete med ett gemensamt mål, dock med två olika erfarenheter kring samarbetet och hur lösningen skall levereras.
Förtroende är en viktig faktor för ett lyckat projekt. Det är viktigt att kunna lita på varandra, oavsett om det rör sig om en kollega, kund eller leverantör. Självklart bör du vara vaksam, men det är viktigt att inte vara misstänksam. Saknas förtroende för varandra så bäddar det för misslyckat projekt.
Förtroende skapas genom att vara transparent, öppen och ärlig. Även om alla bolag har högre eller lägre grad av affärshemligheter kräver projektets framgång ofta att man öppnar upp sig för projektdeltagarna som man normalt inte skulle göra.
Läs mer: Projektledning - Kund och Leverantör i samspel
Oavsett hur transparent man än är och hur mycket information ni än delar med er av, kommer samsynen aldrig att bli 100%, ni kommer endast förstå en liten del av varandras verksamhet. Därför är det extra viktigt att inte undanhålla information för motparten i onödan.Undrar ni vad ni ska tänka på vid valet av projekthanteringssystem? Ladda ner vår guide där vi sammanställt de 8 vanligaste frågorna:
Service, bygg och entreprenad 6 min
Genom att noggrant planera och följa den ekonomiska utvecklingen kan entreprenörer öka effektiviteten, minska...
Systemintegration 3 min
Systemintegration är centralt för de flesta företag, vilket gör val av systemintegratör till en viktig fråga. Vi listar...
Systemintegration 3 min
ERP-system-integration är en viktig framgångsfaktor för att undvika manuell hantering och skapa effektiva processer.
Kontakta
skribenten