1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 27.10.21 | Marknadsföring Digital handel

    Skapa en framgångsrik e-handel med hjälp av UX design

    Innehållsförteckning

      E-handelsområdet växer i en rasande takt, dels som ett resultat av en pågående pandemi men även som ett resultat av en allt mer digitaliserad värld. Områdets framväxt leder till att fler företag väljer att ta sin försäljning vidare ut på webben. 

      Att ta sig an upprättandet av en e-handel kan kännas överväldigande och krångligt. Det behöver det inte vara. I detta inlägg berättar vi därför mer om varför det kan vara värt att lägga viss tid och fokus på kundupplevelse och grafiskt intryck- även kallat UX och UI design.

      Läs mer om E-handel

      Hur skapar man en bättre användarupplevelse för sin e-handel?

      E-handelssidor som är svåra att orientera sig i och brister i tydlighet kan bli en tämligen negativ upplevelse, och leda till att kunder undviker att återbesöka sidan. Föreställ dig hur du går in i en fysisk butik och saker ligger stökigt utspridda utan riktig eftertanke, hur känns den upplevelsen? Hur angelägen är du att återbesöka butiken? Ungefär så bör du även tänka gällande e-handel. Du vill sträva efter att ha tydliga flöden, logisk struktur och en tilltalande display av det butiken erbjuder oavsett om det är en fysisk eller digital butik. Genom väl inarbetad UX och UI kan du öka köpvilja, förbättra köpupplevelse och stärka varumärkets förtroende. En bra grund sparar tid i längden, och genom att etablera ett förarbete med UX och UI inkluderat kan du spara tid under utvecklingsprocessen.

      Vad är UX och UI design? Och varför är det viktigt?

      UX, user experience, handlar i stort om en kunds upplevelse vid användandet av en viss tjänst eller produkt. Vid framgångsrik UX bör dessa sagda tjänster och produkter fånga kunden och samtidigt vara lättillgängliga, förståeliga och målgruppsanpassade. Du vill sträva efter en friktionsfri handel med så få hinder som möjligt, och undvika flaskhalsar.

      UI, user interface, innefattar det som har med färg, form och grafiskt intryck att göra. UI bör gå i linje med ditt bolags redan etablerade grafiska profil, för att ytterligare förstärka företagets varumärke.

      Hur inkluderar man UX och UI på sin e-handel?

      Hur tänker och arbetar du för att inkludera UX och UI i ett e-handelsprojekt, för att skapa en positiv köpupplevelse hos kunden? Det finns en rad handfasta och konkreta metoder för detta. Delar man upp de viktigaste komponenterna i en e-handel blir det lättare att fokusera på samt förbättra varje del i kundresan.

      Förstå: Vad säljs på e-handeln? Är detta tydligt för kunden? Finns den information kunden behöver? Gällande leveranser, villkor och liknande?

      Hitta: Kategoristruktur, produktindelning och sökfunktioner. Är det enkelt att hitta det kunden är ute efter? På vilket sätt är produkter kategoriserade och varför? Finns det en logik bakom strukturen och hur ser sökfunktionen ut? Finns det stöd för synonymer och vanliga felstavningar?

      Handla: Varukorgen, betalningar och orderhantering. Hur ser varukorgen ut? Sker betalningar sömlöst och utan hinder, eller krävs inloggning? Vilka betalningsfunktioner används, och är dessa anpassade efter målgruppen? 

      För att förbättra dessa komponenter och besvara ovan ställda frågor används en rad metoder. Vi på Exsitec kan hjälpa dig att skapa wireframes, skissa upp flöden och ordnar logiskt innehåll så att din användare kan navigera på ett sätt som känns intuitivt. Tanken är att sidan bör vara uppbyggd på ett sätt som kräver minimal kognitiv ansträngning för att kunden ska kunna fokusera på exempelvis produktinformation och dylikt. Fortsättningsvis skapas storyboards, där vi kartlägger kundresan för att testa flöden. På så sätt kan vi tydligt se vilka touchpoints som är svaga respektive starka i sitt utförande. Genomgående testning utförs självklart för att vidare fastslå tydlighet, flöde och användarvänlighet. 

      Kort sagt: er kund ska förstå hur din e-handel fungerar inom enbart ett par sekunder för att upprätthålla köpvilja, intresse och förtroende. Att investera i UX är en win-win situation för alla. Vill ni veta hur UX-design kan hjälpa er att växa? 

      Kontakta oss på Exsitec!

      Relaterade artiklar

      Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas

      Digital Marketing & SEO Marknadsföring Digital handel 3 min

      Hur ChatGPT Search fungerar och hur SEO-strategier behöver anpassas

      Med allt fler AI-drivna lösningar kan det vara bra att förstå hur dessa teknologier påverkar traditionell...

      Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      Systemintegration 4 min

      Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?

      5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi

      Systemintegration 3 min

      5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi

      En integrationsstrategi är viktigt för att skapa hållbara integrationslösningar. Här får du tips om hur man kan skapa...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Exsitec