1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 11.03.22 | Digital handel

    Vilken e-handelsplattform ska man välja?

    Innehållsförteckning

      När du skall investera i ny e-handel B2B eller B2C så står du dels inför valet av plattform, dels inför valet av partner som skall hjälpa till med projektet samt implementera den nya plattformen. Exsitec har stor kompetens inom e-handelsimplementation och guidar gärna i hur ett projekt brukar gå till.

       

       

       

      Men vilka olika plattformar finns det att välja på? Svaret är många. En enkel googling på e-handelsplattformar kommer ge dig en uppsjö av förslag på plattformar. Så hur kan man kategorisera de olika alternativen?

       

      Vad passar bäst, Headless eller Monolit plattform?

      Det kan för den erfarne verka vara en för stor förenkling som att reducera ett arkitekturellt val till headless eller monolit, men vad det egentligen handlar om är hur långt verksamheten kommit i ett best-of-breed/API-first arbete. 

      • Med headless avses egentligen framförallt hur väl plattformen kan agera på egen hand. En headless e-handelsplattform är “huvudlös” och kräver funktionaliteten mot kund hanteras av annan produkt, vanligtvis ett CMS. Headless har potential att bli en mer robust och kompetent lösning men kräver å andra sidan mer av verksamheten då fler val behöver tas, och en större kompetens med fördel behöver finnas internt.
      • En monolit i klassisk mening är egentligen en plattform som innehåller samtliga delar för att möjliggöra att kund köper en produkt. När vi pratar om monolitiska e-handelsplattformar menar vi vanligtvis en plattform som innehåller både OMS (order management systems), CMS (content management system) och en produkthantering (PIM). 

       

      Vet din organisation inte vad Headless är, eller förstår de eventuella fördelarna, kan det absolut vara smart att välja en monolitisk lösning och sedan några år in i lösningen se om någon av “byggstenarna” bör bytas ut för att nå ytterligare affärsmål. Se därför till att du väljer en lösning med bra API:s och historisk erfarenhet av att kunna fungera Headless vid behov.

       

       

      Färdig storefront eller helt skräddarsytt

      Nästan oavsett vilket val du gör av plattform så finns det färdiga storefronts i någon utsträckning. Storefront är benämningen på den webbshop era kunder möter och innehåller funktionalitet såsom: Meny, produkt-listning, produktsida, checkout etc. 


      Eftersom de flesta plattformar redan har byggt en mer eller mindre färdig storefront för att exponera sin funktionalitet finns mycket kunskap att lära och budget att spara på att använda en sådan. Bygger du helt skräddarsytt så får du däremot möjlighet att bygga precis som era kunder vill ha det, utan att addera (och sedan dölja) funktionalitet ni inte vill ha. Förvaltningskostnaden för en helt skräddarsydd lösning har potential att bli lägre och har ni en väldigt stor budget, eller stor intern kompetens och förmåga att utveckla kan detta vara den väg ni bör gå. För de allra flesta är det dock mest logiskt att utgå från och anpassa en färdig storefront.

       

      Litiums E-handels plattform

      På Exsitec har vi valt ut Litium som den e-handelsplattform som vi säljer och implementerar åt våra kunder. Litium är en plattform som innehåller allt som behövs för att bedriva digital handel. Plattformen har en utpräglad Best-of-breed-strategi som förenar fördelarna med en färdig storefront (Litium Accelerator) medans den fortfarande är fullt anpassningsbar samt har välutvecklade och dokumenterade API:s

      Vi gillar helt enkelt tanken på att istället för att bygga varje ny e-handel från grunden så utgår vi från “best practise” och kapar många timmar i uppstarten av projektet. Tid som vi istället kan lägga på UX (design och användarupplevelse) och att anpassa e-handel efter kundens unika behov.

      Så för att komma tillbaka till frågan “Vilken E-handelsplattform skall man välja?”, så är det klassiska svaret att det beror på syftet, budget, intern kompetens och ambition. Om målet är att skala er försäljning via nätet, nå ut på fler marknader fort exempelvis, så kan det vara klokt att välja en plattform som med inbyggt PIM (produkthanteringsverktyg), CMS (webb) och OMS (orderhanteringsverktyg) för en snabbare “time to market”.

       

      Vill du veta mer om möjligheterna med Litiums E-handel eller bara få goda råd i ditt val av E-handelsplattform, så tveka inte att kontakta oss på Exsitec.

      PRENEMURERA PÅ KUN(D)SKAPSBLOGGEN

       

      Relaterade artiklar

      Digitalisering för bygg och entreprenad

      Service, bygg och entreprenad 6 min

      Digitalisering för bygg och entreprenad

      Genom att noggrant planera och följa den ekonomiska utvecklingen kan entreprenörer öka effektiviteten, minska...

      Så väljer du rätt systemintegratör för ert företag

      Systemintegration 3 min

      Så väljer du rätt systemintegratör för ert företag

      Systemintegration är centralt för de flesta företag, vilket gör val av systemintegratör till en viktig fråga. Vi listar...

      ERP-system-integration - hur lyckas man?

      Systemintegration 3 min

      ERP-system-integration - hur lyckas man?

      ERP-system-integration är en viktig framgångsfaktor för att undvika manuell hantering och skapa effektiva processer.

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Vincent Asp