Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

5 sätt att öka konverteringsgraden på din e-handel

5 sätt att öka konverteringsgraden på din e-handel

Allt mer e-handel sker idag mobilt via antingen smartphones eller tablets. Majoriteten av all trafik för B2C e-handeln kommer sedan ett par år tillbaka från dessa och enligt prognoser så kommer de fortsätta att ta allt större marknadsandelar. Trots detta så har datorer fortfarande ett stort försprång inom flera av de viktigaste nyckelpunkterna. Handel via datorer har en högre konverteringsgrad än den som sker via mobiltelefoner. Det betyder alltså att fler kunder som besöker hemsidan via en dator faktiskt köper något och den totala summan är också högre, då kunderna ofta köper fler artiklar vid samma köptillfälle.

Förbättra din e-handel

Det finns många anledningar till att det finns ett glapp mellan handeln på mobila plattformar gentemot datorer. Dessa fem är de vanligaste orsakerna som konsumenterna själva uppger och det finns även tips på hur man skulle kunna förbättra konverteringsgraden, tack vare;

  • En inspirerande trygg e-handel dina kunder kan lita på
    Många upplever handel genom mobila plattformar mer osäkra än dess motsvarighet på datorerna. Här kan ett tydligt och smidigt gränssnitt höja kundupplevelsen och man kan på så vis höja förtroendet gentemot kunden. Även betrodda och igenkända betalningsalternativ kan öka känslan av trygghet.
  • Gör det enkelt att visualisera produkter med ett PIM-system
    Med en mindre skärm är det svårt att göra all produktinformation lättillgänglig för användaren. Det blir då viktigt att man har beskrivande underkategorier och kunden har möjlighet att ta del av den mängden produktinformation de efterfrågar. PIM gör det enkelt att samla och visualisera produktinformationen och även återanvända den på olika platser på hemsidan.
  • Skapa en förbättrad navigering på din e-handelsplattform
    Många e-handelssidor upplevs svåra att navigera och man kan då riskera att tappa kunder. Det är viktigt att hemsidan har en inbjudande och smärtfri kundresa. 
  • Maximera kundupplevelsen för den mobila e-handeln
    Det kan vara svårt att skapa en bra kundupplevelse i ett begränsande format. Detta är i grunden kopplat till samma problem som tidigare punkter. Exsitec erbjuder flera möjligheter där e-handeln anpassar sig efter kundens intressen och det finns även färdiga moduler att integrera där kunden har möjlighet att spara ner produkter som är av intresse.
  • Få kunderna att gå på avslut på ett tryggt och enkelt sätt i din e-handel
    Många kunder tappas framåt slutet av kundresan när inloggning, adress- och betalinformation ska fyllas i. Denna process måste vara smidig för kunden annars riskerar man stora tapp här i slutfasen. Använd dig förslagsvis av färdiga moduler från marknadsledande leverantörer inom betalningslösningar och logistik. Genom dessa kan kundinformation snabbt hämtas genom välkända partners utan att kunden själv behöver fylla i informationen manuellt. 

Med hjälp av det här stegen har du bäst förutsättningar att övertyga en kund att genomföra ett köp på ett tryggt, enkelt och säkert sätt. Vill du veta mer om hur du optimerar din hemsida på bästa sätt? Läs vår guide "Så kommer du igång med e-handel!"

 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering