Mailchimp VS HubSpot
Att som företag välja marknadsföringsstöd är ofta en tidskrävande process. Att lägga till en leverantör av epost-tjänster är många gånger det första steget då
marknadsföring via e-post är ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att engagera potentiella kunder.
Säkerställ att funktionerna stödjer behovet
Två väletablerade leverantörer av marknadsstöd
HubSpot kombinerar marketing automation och mailtjänst tillsammans med andra flexibla marknadsföringsverktyg. I kombination med detta ger HubSpot dig också insikt i hur dina marknadsföringsinsatser påverkar kundens upplevelse under hela köpresan. HubSpot är rankad som
#1 i Marketing Automation av G2 och #1 av Gartner Peer Insights.
Mailchimp är en leverantör av marketing automation och mailtjänst där verktygen inom Mailchimp används för e-postmarknadsföring i syfte för att få kontakt med potentiella kunder. Verktygets funktionalitet kan dessutom utökas genom ett antal integrationer.
Nedan går vi igenom lite mer av för- och nackdelarna:
Mailchimp
HubSpot
Mailchimps verktyg för nyhetsbrev och utskick har en "dra och släpp"-funktion tillsammans med anpassade mallar.
Mailchimp har ett segmenteringssystem som automatiskt skapar grupper av kontakter.
Vid en uppgradering till en betalnivå ges tillgång till funktioner som A/B-testning och dynamiska sändningstider.
Jämförande rapporter blir upplåsta vid en betalnivå så att företaget kan börja analysera datan av gjorda kampanjer.
Dra och släpp-funktion som är lätt att använda där det även erbjuds mallar som företaget kan anpassa för att möta varumärkes specifika behov.
Vid högre nivåer i HubSpot kommer funktioner som A/B-testning, smarta sändningstider och mer.
Med HubSpot kan du skapa detaljerade e-postkampanjer som ger varje kontakt en skräddarsydd upplevelse baserat på informationen du har samlat in i CRM.
Marknadsautomationen i Mailchimp ger möjlighet till att skicka mail baserat på de åtgärder som företagets kontakter vidtar. HubSpots automationsplattform går dock utöver bara e-post.
Mailchimps marknadsautomation ger dig möjlighet att tillämpa så kallade "drip campaigns" medan HubSpots verktyg hantera din kontaktdatabas, roterar leads bland ditt säljteam och skapar supportärenden automatiskt. I HubSpot kan du dessutom lägga till if/and-logik till din automatisering, så att varje kontakt får ett kontextuellt mail baserat på den interaktion de har haft med ditt varumärke och du kan anpassa arbetsflöden för att möta de exakta behoven hos ditt företag.
Sammanfattningsvis är HubSpots automationsplattform är tänkt att hjälpa hela ditt företag – inte bara din e-postmarknadsföring.
Varför är marketing automation avgörande för tillväxtföretag?
- När företag växer blir arbetsuppgifter som tidigare brukade ske manuellt, som att exempelvis skicka vårdande mail, inte längre genomförbara.
- Marketing automation låter dig fortsätta att ge dina kunder en personlig upplevelse samtidigt som du har tid till att fokuserar på mer affärskritiska uppgifter.
- Att kunna spåra hur företagets kontakter har interagerat med ditt varumärke och ha möjlighet att agera på dessa interaktioner är avgörande för framgång.
- Genom att använda en plattform för automatisering av marknadsföring som ger dig full inblick i dina kunders resa – och möjligheten att hantera ett växande kundregister.
När passar
Mailchimp?
Mailchimp är ett bra och användarvänligt alternativ där alla grundläggande funktioner finns, men du får inget extra. Lätthanterliga mallar gör processen för att skapa nyhetsbrev och mailutskick smidigare för företag.
Mailchimp är en bra nyhetsbrevstjänst som integrerar med andra verktyg, lämplig för företag som vill komma igång.
När passar
HubSpot?
HubSpots marknadsföringsverktyg kommer med inbyggd CRM-funktionalitet - vilket är ett plus och som ger fler insikter om en marknadskontakt.
HubSpots har allt som Mailchimp erbjuder och mycket mer därtill: stöd för kampanjer, leadscoring, SoME-stöd o.s.v. Passar för företag med tillväxtambitioner och som önskar detaljerad kontroll över sina kontakter och hantering utav dem.
HubSpots fördelar
Se om en kontakt öppnade ditt senaste marknadsföringsmail
Spåra hur kontakter interagerar med din webbplats
Skapa skräddarsydda workflows för leads
HubSpot är ett bra alternativ om du vill investera i en e-posttjänst som ger dig massor av andra funktioner. Med HubSpot får du bättre automatiseringar och så mycket mer. Du kommer att kunna spåra och förstå exakt hur du presterar.
HubSpot och Mailchimp är väletablerade, men vilket som är det bättre alternativet för ert företag beror till stor del på vart ni är på väg i framtiden.
Varför Exsitec?
Vi har lång erfarenhet
Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år.
Långa kundrelationer
Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.
Vi kan integration
Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.
Vill du ha en demo?
Hör av dig!
Ebba Johansson
Mobil: 076-495 87 38
Epost: ebba.johansson@exsitec.se