sales-funnel-white

 


6 Frågeställningar när du byter CRM-system

Innehåll:

1. Vad är syftet med nytt CRM?
2. Hur anpassningsbart behöver det vara?
3. Hur ser kraven för datalagring och
 integration ut? 
4. Hur mycket kan du göra själv? 
5. Hur ser systemet ut och hur känns det? 
6. Vem ska hjälpa er med implementationen?

 

 



1. Vad är syftet med nytt CRM? 

Det är viktigt att ha kommit fram till huvudsyftet med att byta eller implementera ett helt nytt CRM innan man börjar jämföra olika system. Är det enbart för att digitalisera själva kundregistret, ska det nya CRM:et generera fler leads, höja säljeffektiviteten eller se till att ni ger era kunder en högre servicegrad? Det är inte ovanligt att allt detta och mycket därtill är syftet med ett CRM-byte och då kan det vara bra att bena ut ett huvudsyfte, som också blir målet för själva CRM-projektet i dess första fas. Projekt med tydliga mål tenderar att bli mer framgångsrika.

2. Hur anpassningsbart behöver det vara? 

När du vet syftet med din CRM-implementation kan du börja fundera på om du klarar dig med ett system som är mer standardiserat eller om du behöver ett system som går att anpassa mer efter just din verksamhet. Kan du använda något som är mer standard så är det ofta bra, men det kan också vara en dålig investering om det standardiserade systemet i slutändan begränsar er och får er att agera annorlunda än vad som skulle vara optimalt för er verksamhet.

 

Man kan också tänka sig en mellanväg där man kikar på ett system som erbjuder en standardlösning där ni kan ta rygg på andra nu, men som senare går att utveckla mer utefter era verksamhetsspecifika behov.

11

 

 

3. Hur ser kraven för datalagring och integration ut?

settings-server-1872_bb498ee6-802b-4648-a588-020813ab0d8d

Idag finns möjligheterna att välja ett system som är molnbaserat, on-premises, eller en hybrid av de båda. Beroende på hur kraven för datalagring ser ut för just er verksamhet så kan man vara tvingad att välja ett visst alternativ.

 

Många CRM-system idag har så kallade öppna API:er som gör att det går att integrera med andra system såsom ekonomisystem, e-handelsplattformar, business intelligenceverktyg m.fl. Exakt vilka datafält som synkas mellan systemen och om det är en tvåvägs- eller envägsintegration är typiska frågor du vill ha svar på när du jämför olika CRM-system som säger sig integrera mot något av dina andra system.

 

 

4. Hur mycket kan du göra själv? 

Olika CRM-system tillåter dig att som användare och administratör göra olika mycket anpassningar på egen hand. Om du är ute efter ett system där du själv kan göra mycket, så bör du se till att välja ett sådant framför ett annat system där det kommer att krävas exempelvis utvecklarkompetens för att göra ändringar. En hint är att ju mer standardiserat system du väljer desto mindre anpassningar kan du göra, men de du kan göra kan du i regel göra själv.

 



5. Hur ser systemet ut och hur känns det?

 

 

popstar-female-2748_6d356347-fbce-4838-9cf6-f5edb6e1f302

 

 

Funktionalitet i alla ära och självklart ska systemet du väljer klara av merparten av det som finns på kravlistan, men det system du väljer ska också se och kännas bra. Det ska ha ett gränssnitt och användarupplevelse som känns enkel, intuitiv och rolig att jobba i. Vi lovar att om det gör det - så blir CRM:et också använt som det var tänkt.

 

 

6. Vem ska hjälpa er med implementationen?

Nackdelen kan förstås vara att man behöver investera en del i uppstartskostnad för att få igång ett system.

Vi leker med tanken att du idag är försäljningschef för ett företag som har legotillverkning av platskomponenter i olika varianter till andra tillverkande bolag. Er försäljning idag går mestadels ut på att ha ambulerande utesäljare som visar produkter ifrån en katalog som trycks en gång om året. Beställningar tas sedan på antingen telefon eller via mail och registreras därefter manuellt i ert affärssystem. Ni får mycket frågor om priser, leveranstider och vilken artikel som passar ihop med vad och du vill nu hitta en lösning som gör att kunder kan bygga ihop sin artikel och lägga beställningen själv. Mindre administrationstid för dina säljare och istället mer tid att hjälpa till och affärsutveckla kunden!

 

 



 



Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag att digitalisera sina verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

liza bruze - boll för webb

 

 

Vill du veta mer om CRM-system? Liza svarar gärna på dina frågor.