Integration med e-handel
Allt du behöver veta
E-handel-integration på rätt sätt
Att integrera sin E-handel med andra system inom organisationen är en utmaning som de flesta företag ställs inför. I takt med den ständiga digitaliseringen har företag allt fler olika system och applikationer, och e-handelsplattformar blir en allt mer central pusselbit i detta. Det är därför viktigt att göra e-handels-integration på rätt sätt.
Systemintegration är en viktig framgångsfaktor för företag idag. Samtidigt finns det flera olika sätt att bygga integrationer, vilket gör det viktigt att ha en genomtänkt integrationsstrategi och bygga lösningen på en integrationsplattform som gör att lösningen blir hållbar över tid.
-1-2.webp)
Vanliga system att integrera med sin e-handel
ERP
Att e-handeln är tätt integrerad med affärssytemet (ERP) är oftast en förutsättning för att exempelvis orderflöden ska fungera på ett bra sätt. Vanliga integrationsflöden med affärssystemet är kunder, produkter och order.CRM
Ett CRM-system har olika betydelse och olika användningsområden för olika företag. Väldigt ofta håller det dock viktig information om kunder och kontaktpersoner. En integration mellan e-handeln och CRM-systemet kan då bidra till en effektiv hantering av kunddata.
WMS
I de fall ett WMS-system används är det viktigt att denna fungerar tillsammans med e-handeln. Detta för att exempelvis aktuell information om lagersaldo ska finnas tillgängligt på webben.Betalning
Att e-handeln är integrerad med de betalningslösningar som ska användas är centralt för att kundupplevelsen ska bli bra och den interna administrationen inte ska bli för stor.Allt du behöver veta om systemintegration
-
Ta hänsyn till helheten
-
Utvärdera olika integrationspartners
-
Involvera rätt personer
-
Gör implementationen stegvis
-
Etablera en aktiv förvaltning
Ett vanligt misstag vid integration med e-handel är att lösa de integrationsbehov som dyker upp ad-hoc. Eftersom ett affärssystem över tid ofta integreras med många olika system resulterar detta ofta i en IT-miljö som blir väldigt svår att förvalta, s.k. spaghetti-integration.
För att undvika detta är det viktigt att stanna upp och lägga en plan för hur integration med e-handelsplattformen ska ske, något som kan kallas för integrationsstrategi.
Många IT-företag som levererar e-handel kan också erbjuda någon form av lösning kring systemintegration. Långt ifrån alla har det dock som ett erbjudande de fokuserar på, vilket gör att leveransen och lösning inte blir den bästa.
Innan ni sätter igång, hitta en integrationspartner som förstår er verksamhet och har relevant erfarenhet från tidigare projekt. Säkerställ också att lösningens långsiktiga hållbarhet och förvaltningen över tid finns med i beräkningen.
Ett annat vanligt förekommande misstag är att se ett integrationsprojekt som endast en teknisk utmaning som gärna kan lämnas över helt i händerna på en IT-funktion eller en IT-leverantör.
Utmaningarna och värdet av en integration uppstår inte i tekniken utan i verksamheten. Därför är det såklart centralt att utvalda personer som arbetar i de verksamhetsprocesser som integrationerna bör är involverade i projektet.
Precis som med alla annan digitalisering så bör en integrationslösning inte ses som ett engångsprojekt utan som ett sätt att löpande effektivsera verksamheten. Genom att etablera ett strukturerat sätt att hantera löpande förbättringar i integrationerna kan ofta stora värden skapas ur förhållandevis små kontinuerliga investeringar.
Detta arbete underlättas kraftigt genom en centraliserad integrationshantering genom en integationsplattform.
-
Ta hänsyn till helheten
Ett vanligt misstag vid integration med e-handel är att lösa de integrationsbehov som dyker upp ad-hoc. Eftersom ett affärssystem över tid ofta integreras med många olika system resulterar detta ofta i en IT-miljö som blir väldigt svår att förvalta, s.k. spaghetti-integration.
För att undvika detta är det viktigt att stanna upp och lägga en plan för hur integration med e-handelsplattformen ska ske, något som kan kallas för integrationsstrategi.
-
Utvärdera olika integrationspartners
Många IT-företag som levererar e-handel kan också erbjuda någon form av lösning kring systemintegration. Långt ifrån alla har det dock som ett erbjudande de fokuserar på, vilket gör att leveransen och lösning inte blir den bästa.
Innan ni sätter igång, hitta en integrationspartner som förstår er verksamhet och har relevant erfarenhet från tidigare projekt. Säkerställ också att lösningens långsiktiga hållbarhet och förvaltningen över tid finns med i beräkningen.
-
Involvera rätt personer
Ett annat vanligt förekommande misstag är att se ett integrationsprojekt som endast en teknisk utmaning som gärna kan lämnas över helt i händerna på en IT-funktion eller en IT-leverantör.
Utmaningarna och värdet av en integration uppstår inte i tekniken utan i verksamheten. Därför är det såklart centralt att utvalda personer som arbetar i de verksamhetsprocesser som integrationerna bör är involverade i projektet.
-
Gör implementationen stegvis
Det finns alltid fler saker att automatisera än vad det finns tid och budget till. Dessutom uppstår värdet först när integrationerna är i drift. Av dessa anledningar är det viktigt att aktivt prioritera de olika integrationsbehov som finns utifrån det värde de skapar i verksamheten och implementera därefter. Ju snabbare något kan tas i drift, desto snabbare kan värdet realiseras. Många gånger blir man också en bättre beställare av ett integrationsprojekt när processen har skett manuellt under en tid (även om detta såklart i vissa fall är helt ohållbart). -
Etablera en aktiv förvaltning
Precis som med alla annan digitalisering så bör en integrationslösning inte ses som ett engångsprojekt utan som ett sätt att löpande effektivsera verksamheten. Genom att etablera ett strukturerat sätt att hantera löpande förbättringar i integrationerna kan ofta stora värden skapas ur förhållandevis små kontinuerliga investeringar.
Detta arbete underlättas kraftigt genom en centraliserad integrationshantering genom en integationsplattform.
Färdiga anslutningar till alla stora e-handelsplattformar

Askås
Värmländsk trygghet och kompetens kombinerat med över 26 års erfarenhet

Centra
Headless e-handel för fashion & lifestyle

E37
E-handelsplattform för lönsam e-handel

Inriver
Perfekt PIM-system för headless e-handelsplattformar

Klarna
Betalningslösningar och smidiga köpupplevelser för onlinehandel.

Litium
Allt i ett-lösningen för avancerad E-handel & digitala affärer

Magento
E-handel med grunden i Adobe

Mirakl
Marketplace riktat till återförsäljare, tillverkare och grossister.

Nets
Utmanare till klarnas betaltjänst. Stor i butiker och POS

Norce
E-handelsplattformen som går att kombinera fritt.

PayEx
Digital betallösning.

Paypal
Betallösning för e-handelsplattformar

Shopify
Internationell e-handelsplattform för B2C.

Svea Ekonomi
Företagslösningar för att optimera ekonomiprocesser.

Umbraco
CMS-systemet som öppnar nya möjligheter.

Vendre
Ett helhetslösningssystem för e-handel och försäljning för er som vill komma igång snabbt.

WooCommerce
E-handelsplattform med Open Source .
Artiklar om integration
Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi
En integrationsstrategi är viktigt för att skapa hållbara integrationslösningar. Här får du tips om hur man kan skapa...
Så väljer du rätt systemintegratör för ert företag
Systemintegration är centralt för de flesta företag, vilket gör val av systemintegratör till en viktig fråga. Vi listar...