Integration med e-handel

Allt du behöver veta

E-handel-integration på rätt sätt

Att integrera sin E-handel med andra system inom organisationen är en utmaning som de flesta företag ställs inför. I takt med den ständiga digitaliseringen har företag allt fler olika system och applikationer, och e-handelsplattformar blir en allt mer central pusselbit i detta. Det är därför viktigt att göra e-handels-integration på rätt sätt.

Systemintegration är en viktig framgångsfaktor för företag idag. Samtidigt finns det flera olika sätt att bygga integrationer, vilket gör det viktigt att ha en genomtänkt integrationsstrategi och bygga lösningen på en integrationsplattform som gör att lösningen blir hållbar över tid.

unnamed (5)-1-2

Vanliga system att integrera med sin e-handel

ERP

Att e-handeln är tätt integrerad med affärssytemet (ERP) är oftast en förutsättning för att exempelvis orderflöden ska fungera på ett bra sätt. Vanliga integrationsflöden med affärssystemet är kunder, produkter och order.

CRM

Ett CRM-system har olika betydelse och olika användningsområden för olika företag. Väldigt ofta håller det dock viktig information om kunder och kontaktpersoner. En integration mellan e-handeln och CRM-systemet kan då bidra till en effektiv hantering av kunddata.

WMS

I de fall ett WMS-system används är det viktigt att denna fungerar tillsammans med e-handeln. Detta för att exempelvis aktuell information om lagersaldo ska finnas tillgängligt på webben.

Betalning

Att e-handeln är integrerad med de betalningslösningar som ska användas är centralt för att kundupplevelsen ska bli bra och den interna administrationen inte ska bli för stor.

Allt du behöver veta om systemintegration

Lär dig om integrationsstrategi, hur man implementerar en integrationsplattform och hur man driver framgångsrika integrationsprojekt.

 

5 tips vid integration med e-handel

  • Ta hänsyn till helheten

  • Utvärdera olika integrationspartners

  • Involvera rätt personer

  • Gör implementationen stegvis

  • Etablera en aktiv förvaltning

Ett vanligt misstag vid integration med e-handel är att lösa de integrationsbehov som dyker upp ad-hoc. Eftersom ett affärssystem över tid ofta integreras med många olika system resulterar detta ofta i en IT-miljö som blir väldigt svår att förvalta, s.k. spaghetti-integration

För att undvika detta är det viktigt att stanna upp och lägga en plan för hur integration med e-handelsplattformen ska ske, något som kan kallas för integrationsstrategi.

Många IT-företag som levererar e-handel kan också erbjuda någon form av lösning kring systemintegration. Långt ifrån alla har det dock som ett erbjudande de fokuserar på, vilket gör att leveransen och lösning inte blir den bästa.

Innan ni sätter igång, hitta en integrationspartner som förstår er verksamhet och har relevant erfarenhet från tidigare projekt. Säkerställ också att lösningens långsiktiga hållbarhet och förvaltningen över tid finns med i beräkningen.

Ett annat vanligt förekommande misstag är att se ett integrationsprojekt som endast en teknisk utmaning som gärna kan lämnas över helt i händerna på en IT-funktion eller en IT-leverantör.

Utmaningarna och värdet av en integration uppstår inte i tekniken utan i verksamheten. Därför är det såklart centralt att utvalda personer som arbetar i de verksamhetsprocesser som integrationerna bör är involverade i projektet.

Det finns alltid fler saker att automatisera än vad det finns tid och budget till. Dessutom uppstår värdet först när integrationerna är i drift. Av dessa anledningar är det viktigt att aktivt prioritera de olika integrationsbehov som finns utifrån det värde de skapar i verksamheten och implementera därefter. Ju snabbare något kan tas i drift, desto snabbare kan värdet realiseras. Många gånger blir man också en bättre beställare av ett integrationsprojekt när processen har skett manuellt under en tid (även om detta såklart i vissa fall är helt ohållbart).

Precis som med alla annan digitalisering så bör en integrationslösning inte ses som ett engångsprojekt utan som ett sätt att löpande effektivsera verksamheten. Genom att etablera ett strukturerat sätt att hantera löpande förbättringar i integrationerna kan ofta stora värden skapas ur förhållandevis små kontinuerliga investeringar.

Detta arbete underlättas kraftigt genom en centraliserad integrationshantering genom en integationsplattform.

  • Ta hänsyn till helheten

    Ett vanligt misstag vid integration med e-handel är att lösa de integrationsbehov som dyker upp ad-hoc. Eftersom ett affärssystem över tid ofta integreras med många olika system resulterar detta ofta i en IT-miljö som blir väldigt svår att förvalta, s.k. spaghetti-integration

    För att undvika detta är det viktigt att stanna upp och lägga en plan för hur integration med e-handelsplattformen ska ske, något som kan kallas för integrationsstrategi.

  • Utvärdera olika integrationspartners

    Många IT-företag som levererar e-handel kan också erbjuda någon form av lösning kring systemintegration. Långt ifrån alla har det dock som ett erbjudande de fokuserar på, vilket gör att leveransen och lösning inte blir den bästa.

    Innan ni sätter igång, hitta en integrationspartner som förstår er verksamhet och har relevant erfarenhet från tidigare projekt. Säkerställ också att lösningens långsiktiga hållbarhet och förvaltningen över tid finns med i beräkningen.

  • Involvera rätt personer

    Ett annat vanligt förekommande misstag är att se ett integrationsprojekt som endast en teknisk utmaning som gärna kan lämnas över helt i händerna på en IT-funktion eller en IT-leverantör.

    Utmaningarna och värdet av en integration uppstår inte i tekniken utan i verksamheten. Därför är det såklart centralt att utvalda personer som arbetar i de verksamhetsprocesser som integrationerna bör är involverade i projektet.

  • Gör implementationen stegvis

    Det finns alltid fler saker att automatisera än vad det finns tid och budget till. Dessutom uppstår värdet först när integrationerna är i drift. Av dessa anledningar är det viktigt att aktivt prioritera de olika integrationsbehov som finns utifrån det värde de skapar i verksamheten och implementera därefter. Ju snabbare något kan tas i drift, desto snabbare kan värdet realiseras. Många gånger blir man också en bättre beställare av ett integrationsprojekt när processen har skett manuellt under en tid (även om detta såklart i vissa fall är helt ohållbart).
  • Etablera en aktiv förvaltning

    Precis som med alla annan digitalisering så bör en integrationslösning inte ses som ett engångsprojekt utan som ett sätt att löpande effektivsera verksamheten. Genom att etablera ett strukturerat sätt att hantera löpande förbättringar i integrationerna kan ofta stora värden skapas ur förhållandevis små kontinuerliga investeringar.

    Detta arbete underlättas kraftigt genom en centraliserad integrationshantering genom en integationsplattform.

Färdiga anslutningar till alla stora e-handelsplattformar

Oscar Barthelsson

Oscar Barthelsson

Integrationsexpert

Vi hjälper er integrera er e-handel