Kunden och D2C
Vad motiverar egentligen kunden att handla direkt från ett varumärke, D2C, istället för att gå igenom en återförsäljare? Den snabba digitaliseringtakten gör så att kunderna får allt mer makt. Att jämföra priset för samma vara hos olika företag är bara några klick bort.
4 anledningar till varför kunden väljer att köpa direkt från varumärket:
1. Slutkunden önskar personlig kontakt, ofta med en sakkunning person som kan erbjuda svar på frågor som kunden kan ha.
2. Återförsäljare kan alltid referera vidare till varumärket eller tillverkaren vid kritik eller fel på en produkt. Vid direktköp får kunden en annan känsla av trygghet.
3. Större eller mer komplett sortiment finns oftast hos varumärket, går kunden direkt via varumärket kan denne vara säker på att just den specifika produkt som eftersöks finns i sortimentet.
4. Går kunden direkt igenom varumärket finns det också en större chans att reservdelar finns i sortimentet.