Allt du behöver veta om D2C
Här hittar du allt du kan komma att behöva veta om Direct-to-Consumer, även känt som D2C.
Innehåll:
D2C står för Direct-to-Consumer. Istället för att gå genom återförsäljare/distributör kan konsumenter idag välja att handla direkt genom varumärkets egna e-handel.
Begreppet D2C kan vara svårt att förstå om man inte hört om det tidigare. Det är dessutom lätt att blanda ihop med B2C. Det skiljer också från en mer klassisk marknadsstrategi, som ofta används inom B2B. Vi hjälper dig i begreppsdjungeln och har svaren på hur du kan implementera D2C i din affärsstrategi.
1.
5 skillnader på B2B och D2C
Har du fastnat i B2B-bubblan och känner att du behöver något extra för att driva på din e-handel? Direct-to-Consumer kanske är ett nytt begrepp för dig, men här nedan listas några viktiga skiljelinjer mellan D2C och B2B.
1. Beställare vs köpare
I B2B görs inköp klassiskt av en beställare/inköpare som kan beställa direkt genom ett affärssystem som är kopplat till e-handeln i fråga.
För privatkonsumenter gäller en annan process. Konsumenten handlar till sig själv eller en närstående, och har möjligheten att vara helt anonym fram till köpet skall utföras. Det kan vara så att kunden hamnat på din sida av misstag, och därav inte nödvändigtvis kommer vara en återkommande del av din försäljning.
2. Prisjämförelser
I en B2B-sida som drivs av en grossist eller distributör sker prisjämförelsen automatiskt när kunden filtrerar enligt egna preferenser och får relevanta förslag på de leverantörer som företaget valt att samarbeta med.
D2C-företag använder sig däremot av integrationer till externa system för prisjämförelsen. Här kan kunden komma i kontakt med andra företag. Med D2C är det också vanligt med olika rabattkoder - genom influensers, återkommande köpare, nyhetsbrev och liknande.
3. Öppen e-handel
För B2B-kunder är det vanligt att det krävs en inloggning för att få tillgång till priser eftersom det oftast används kundspecifika och redan avtalade priser för olika produkter.
Privatkonsumenter som surfar in på en e-handel förväntar sig att se priser direkt, utan att logga in. Här spelar förstås din prisstrategi in väldigt mycket, men oftast kostar exempelvis en tröja lika mycket oavsett om du köper 1 eller 10 stycken som privatkund - medan du som B2B-kund kanske förväntar dig någon form av stafflad prislista.
4. Orderläggning
B2B-kunder gör färre och större inköp av högre värde, och med en förutsägbar regelbundenhet om avtalet innehåller en tidsplan för inköp. Många ordrar är dessutom återupprepade, säsongsbetonade och relativt lätta att förutspå. Som tidigare nämnt kan de läggas genom en återförsäljarportal eller kanske direkt via ett EDI-system. Konsumenter däremot gör mindre inköp och till ett lägre värde. Här handlar det om inköp som ni inte alltid kan förvarnas om eller detaljplanera för på samma sätt. Dessutom måste orderläggningen vara smidig att göra, din kund kanske fångades in via Instagram, vidare till din webb och nu till en checkout där de helst inte skall behöva gå iväg och börja leta efter sina kreditkortsuppgifter.
5. Betalsätt
B2B-kundernas avtal styr också deras kreditgräns och betaltid. I botten finns oftast kreditbedömningar för att sätta dessa gränser, vilket ibland kan göra valet av betalleverantör något begränsat. Utöver detta har de flesta beställande företag också någon form av intern policy för vem som faktiskt får sköta en beställning.
För konsumenter är betalprocessen en annan. Här används betalleverantörer som exemplevis Klarna och Swish, vars lösningar integreras sömlöst i e-handelsplattformen. För de flesta privatkunder är ett steg för mycket som upplevs onödigt i checkouten, vilket gör att de lämnar varukorgen och går vidare.
Nyfiken på att läsa mer om skillnaderna?
2.
För vem är D2C?
Är du van vid B2B-försäljning men nyligen snubblat över begreppet D2C?
Här följer en förklaring för de som bör nyttja D2C, samt fördelarna med applicera D2C i din e-handelsförsäljning.
3.
Kunden och D2C
Vad motiverar egentligen kunden att handla direkt från ett varumärke, D2C, istället för att gå igenom en återförsäljare? Den snabba digitaliseringtakten gör så att kunderna får allt mer makt. Att jämföra priset för samma vara hos olika företag är bara några klick bort.
4 anledningar till varför kunden väljer att köpa direkt från varumärket:
1. Slutkunden önskar personlig kontakt, ofta med en sakkunning person som kan erbjuda svar på frågor som kunden kan ha.
2. Återförsäljare kan alltid referera vidare till varumärket eller tillverkaren vid kritik eller fel på en produkt. Vid direktköp får kunden en annan känsla av trygghet.
3. Större eller mer komplett sortiment finns oftast hos varumärket, går kunden direkt via varumärket kan denne vara säker på att just den specifika produkt som eftersöks finns i sortimentet.
4. Går kunden direkt igenom varumärket finns det också en större chans att reservdelar finns i sortimentet.
4.
Återförsäljaren och D2C
Leder D2C till konkurrens med återförsäljarna? Inte nödvändigtvis.
D2C-boomen kommer inte innebära slutet för återförsäljare. Båda köpvägarna, direkt från varumärket och direkt från återförsäljare, kommer att fylla betydande funktioner framöver.
Här finns det fördelar att hämta för alla parter, de olika köpvägarna kan jobba i symbios med varandra. Genom D2C kan varumärken sälja de varor som är svårare för återförsäljare att sälja - så som reservdelar, limited edition-produkter, återlämnade produkter och liknande.
D2C behöver inte betyda konkurrens, om du tänker smart och duckar för "channel conflicts".
Läs mer om partnerskapen med dina återförsäljare
5.
Att undvika priskrig med återförsäljarna
Måste du gå in och priskriga med era återförsäljare när du börjar med D2C? Svaret är nej. Här finner du de vassaste strategierna för att locka slutkunderna till er e-handel genom D2C.
Prissänkningar är inte alltid rätt metod
Tänk på att prissänkningar inte fungerar som ett långsiktigt verktyg för konvertering. Om du ständigt försöker locka med lägre priser kommer konsumenten till slut att avvakta med sitt köp - kanske kommer ett bättre pris snart?
Promotion vs discounting
För att undvika både "channel conflict" och negativa konsekvenser som följer med pressade priser är det ett tips att öka värdet för konsumenten - detta genom kampanjer, gåvor, kompletterande produkter och liknande.
Strategier som inte innebär sänkta priser
1. Lojalitetsprogram
De allra flesta är svaga för förmåner. Kanske de mest trogna kunderna kan få exklusiv tillgång till nya eller limiterade produkter i webbutiken?
2. Fri retur
Om en konsument är osäker kring ett inköp kan fria returer vara den sista pusselbiten som behövs för att konverteringen ska gå i lås. Troligtvis kommer fria returer också att öka kundnöjdheten och kundlojaliteten.
Några av våra nöjda kunder
Kontakta mig
Vincent Asp
Mobil: 0738-681810
Epost: vincent.asp@exsitec.se