data-analysis-concrete

 

 

Mät din e-handel med hjälp av smarta KPI:er

 



De mest populära verktygen för

e-handel och dess KPI:er

Alla som driver en e-handel vet att det är viktigt att följa upp sin affär och de allra flesta använder Google Analytics mätdata sedan länge. Se till att du använder google analytics 4 om du inte redan gjort det. Dock är det inte lika många som följer upp strategiskt och skapar KPI:er utifrån sina affärsmål. Ännu färre har en sammanställd dashboard som överskådligt visar mål som inte stöds av Google Analytics. I den här bloggposten beskriver vi hur vi på Exsitec hjälper våra kunder att bli bättre på att mäta rätt, följa upp och jobba datadrivet.

umbraco - mockup

 



Att jobba datadrivet

När man jobbar datadrivet innebär det att du drar slutsatser utifrån data insamlat från din affär, istället för att gå på känsla eller erfarenhet.
Därmed är det viktigare än någonsin att sätta upp affärsmål och KPI:er som stödjer dina mål.
Beslut kring utveckling av e-handel eller övrig affär ska sedan syfta till att förbättra KPI:er och därmed nå dina affärsmål.

Gradient-Integrasjon-1

Det krävs givetvis en del arbete för att nå hela vägen:

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c  Definiera dina affärsmål - (“Exempelvis öka försäljningen med 15% under året” eller “Minska antalet supportsamtal med en viss %”).

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c Definiera KPI:er samt målvärden för dessa.

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c Samla in data för att mäta KPI:erna.

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c Ta fram en dashboard där KPI:erna följs upp.

När man har detta på plats bör den datadrivna approachen användas i hela organisationen, allt från vad som ska utvecklas på hemsidan till att i ledningsgruppen hålla fokus och verkligen förbättra det som är viktigt för affären.

 

 

 

10 Viktiga nyckeltal för e-handel

Det finns en mängd olika mätetal som är viktiga för digital handel. Givetvis skiljer det från kund till kund men vi ser nedanstående som de viktigaste

 

Conversionrate

Procent av besökarna som utför en önskad handling, ofta ett köp, på din webbsida. En väldigt viktig siffra, om du ökar din Conversion Rate från 1 till 2% dubblar du din försäljning på webben.

Säljkanaler

Total försäljning i alla kanaler, men delas med fördel även upp per kanal.

Average order size

 Snittordervärde, kan optimeras för att öka försäljning och lönsamhet.

New subscribers

(Antal prenumeranter på exempelvis kampanjer, nyhetsbrev etc. Ofta ditt enda sätt att nå ut till kunderna efter de checkat ut sina produkter och lämnat webben,

Returning customer rate

Procent av tidigare besökare som återkommer till din sida.

Website traffic

Totalt antal besökare på din sida, ger en siffra på hur många kunder du har chans att konvertera och hur bra din annonsering lyckats.

Customer Lifetime Value

Hur mycket handlar snittkunden på din sida under er tid tillsammans, detta ger en bra siffra på hur mycket det är värt att investera i nya kunder och vinna tillbaka tappade kunder.

 

Cost per conversion

Hur mycket det kostar i form av t.ex. annonsering att få en konvertering, viktigt att kostnaden inte överstiger vad konverteringen är värd.r er tid tillsammans, detta ger en bra siffra på hur mycket det är värt att investera i nya kunder och vinna tillbaka tappade kunder.

Bounce rate

Antal kunder som lämnar din sida efter bara 1 sidvisning. En hög bounce betyder att dina landningssidor inte är 100% relevanta och behöver optimeras


Shopping cart abandonment rate

Antal kunder som lämnar sidan med varor i varukorgen. Ett högt värde här tyder på att ni har problem med en komplex kassa, betalningar eller för dyr frakt. Om en kund har lagt en vara i varukorgen betyder det att kunden verkligen är intresserad. Gör allt för att optimera detta KPI



Fråga oss om E-handel & KPI:er

Vi är partners med flertalet E-handelsplattformar. Vi levererar till alla möjliga olika branscher och har gjort det mesta kombinationer av systemflora. Hör av er till oss om ni vill veta mer om E-handel och eller KPI:er.

 

 



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Verktyg för den som vill maximera KPI:er och Analys

Exsitec arbetar med en multitud av systemverktyg för E-handel och retail. Allt ifrån Beslutsstödssystem, till inköpsoptimering. Kontakta oss om ni skulle vilja se vad mer ni kan göra för prognoser och analys för att optimera er E-handel.

Här kan du läsa mer om analys för retail.

Här kan du läsa mer om analysverktyg eller inköpsoptimering.

Här har vi mer information för dig som vill utvärdera E-handelsplattformar.


Orkar du inte läsa mer? Ställ dina frågor direkt till Vincent.

Vincent-Rund

 

 

Fråga mig allt om E-handel & analys.