Gör besökare till kunder med konverteringsoptimering
CRO, eller konverteringsoptimering som det heter på svenska, handlar om att optimera en webbplats för att förmå besökarna att konvertera. Det givna konverteringsmålet för en e-handelssida är naturligtvis genomförande av köp, men för de flesta andra webbplatser gäller helt andra mål. Genom att optimera webbplatsen mot måluppfyllelse skapas verklig affärsnytta.
Förbättra lönsamheten
Stäng affärer genom mikromål och UX
Gör besökarna till kunder
Konverteringsoptimering - optimering för lönsamhet
Nästan all digital annonsering och sökmotoroptimering går ut på att få människor att besöka din webbplats. Det är naturligtvis ett mycket viktigt första mål, men leder nödvändigtvis inte till någon direkt affärsnytta. För då krävs det mer än bara ett besök på webbplatsen. Det är här betydelsen av konverteringsoptimering spelar in. När besökaren väl landat på din webbplats, vad händer egentligen då? Ett ensidigt fokus på att “driva trafik” till webbplatsen riskerar att bli en onödigt kostsam historia. Även om du idag inte säljer direkt på nätet så har din webbplats ändå potential att skapa affärer. Fokus behöver därför ligga på att försöka förmå besökarna att även bli kunder. Exempelvis är leads-generering ett sådant affärsmål och offertförfrågan ett annat. Naturligtvis kan det även handla om att skapa intresse och få kontakt med potentiella framtida medarbetare.
Vinn slaget på webbplatsen
När du fått in relevanta besökare till din webbplats gäller det att få dem att slutföra affärsmålet – köpa en vara, ta kontakt, ladda hem en broschyr eller be om en offert. Tänk dig en fysisk butik, med just de varor du är intresserad av – placerade längst bak i butiken, bakom en stängd och låst dörr. Vill du bli kund med de förutsättningarna? Tänk dig nu ett annat alternativ där det första du ser när du kommer in i butiken är just de produkter du letar efter. Eller att du direkt får svar på dina viktigaste frågor. Naturligtvis ökar konverteringen då betydligt!
Arbeta med mikromål och UX
Genom att leda besökarna till att ta flera små steg (mikromål) kan vi successivt även leda dem till huvudmålet. Men det här kräver både förtroende och en god användarupplevelse (UX). Genom att studera webbplatsbesökarnas beteende och löpande göra konverteringsförbättrande justeringar, ökar vi successivt konverteringsgraden.
För de som driver E-handel är konverteringsoptimering extra viktigt för att få igång affärerna. Öka din konverteringsgrad för ehandel och optimera er konvertering för er webbshop. Läs mer om konverteringsoptimering för e-handel i denna artikel.
Konverteringsgrad kräver testning
I CRO-arbetet behöver vi hela tiden testa olika teser och mäta dess utfall. Ofta handlar det om jämförande testning, så kallade A/B-tester. Målet med vår analys och testning är att hitta de förbättringar som ger fler affärer. De justeringar som gör att fler av besökarna tar steget och konverterar. Det är ett arbete som ofta betalar sig mycket bra. Här har ni 5 tips ni kan börja testa.
Varför Exsitec?
Vi har lång erfarenhet
Exsitec har hjälpt företag att digitalisera sina verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.
Långa kundrelationer
Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.
Vi kan integration
Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.
Stina Eiming
0707 480 207
stina.eiming@exsitec.se