Kundportal, ÅF-portal, EDI och punchout för B2B
Den digitala affären för B2B-företag växer konstant. Vill du hitta alternativ som kan passa för ert företag och starta er digitala satsning? Vi ger dig tipsen om hur du underlättar för dina kunder att hitta rätt information och lägga orders i de system och vid den tidpunkt under dygnet som passar dem bäst.
Varför Exsitec:
En långsiktig partner
Marknadsledande e-handelsplattformar
Client Portal för tillverkande företag
Uppdatera den traditionella B2B-affären
B2B-affären har traditionellt sett likadan ut under en lång tid. En form av manuellt uppsökande försäljning av ibland ganska komplicerade produkter som kräver mycket kunskap för att kunna beställas. Det kan också finnas en känsla av att produkterna är alldeles för avancerade att kunna beställas på ett korrekt sätt online.
Efter Covid-19 har dock många B2B-företag fått accelerera upp sin digitala affär och upplevelse rejält för att möta kunders behov. Köpbeteenden har förändrats markant hos kunder och idag finns det siffror som visar att nästan 2/3 föredrar "digital self service" framför interaktion med en säljare.
På den här sidan ger vi dig tips och tricks på hur du kan underlätta beställningsprocessen ännu mer för dina kunder genom att skapa en digital supersäljare.
Välj rätt lösning för dina digitala affärer som B2B-företag
Hur väljer man egentligen rätt lösning för sitt digitala projekt? Det finns otroligt mycket kompetenta system på marknaden och det är lätt att gå vilse i allt från licenskostnader, teknik och samarbete.
Vi listar några viktiga punkter som kan vara bra att ha med sig in i en upphandling av ny e-handelslösning.
Kom ihåg - bara för att det ofta pratas om e-handel när det kommer till plattformar så måste du inte gå hela vägen med att börja sälja till slutkonsument. En ÅF-portal där endast dina inloggade kunder kan se priser och produkter är en typ av e-handel också!
4 punkter att ha med sig vid upphandling av e-handelslösning
Enas om team och budget
Börja med att utse en produktägare för projektet. Har ni ingen dedikerad e-com ansvarig så brukar detta ofta landa på antingen marknadschefens eller kanske en affärsutvecklares bord. En produktägare är den som har det övergripande ansvaret och. mandat att ta beslut gentemot partner och budget.
Produktägaren agerar sällan helt ensam utan har kanske flertalet intressenter som kan komma med feedback och hjälpa till operativt. Personer vi tycker är bra att ha med i digitala projekt som rör försäljning är försäljningschef, produktchef, kundsupport och kanske även IT-ansvarig.
Budget då? Vad kostar det egentligen att ta fram en ny e-handelslösning? Det beror förstås på önskemål om innehåll och kan börja från 250 000 upp till 5 miljoner. Det är mycket lämpligt att sätta en budget för själva implementationen av projektet och en för efterkommande nyutveckling och förvaltning. Ett digital projekt går nämligen inte att behandla som ett inköp av en maskin på lagret, utan i digitala projekt handlar det om att ständigt förbättra och uppdatera lösningen för att passa kundens behov.
Kartlägg behov
Här kommer ett antal frågor som kan vara värt att tänka på inför att ni börjar med en upphandling av ny ehandelsplattform:
- Vad har vi i lösningen idag som vi absolut behöver få med i ny lösning? (Och vad klarar vi oss utan...)
- Vad har kunder efterfrågat? Om ni inte vet är det lämpligt att ringa ett gäng av era prio-kunder och fråga. De kommer bli glada över att bli tillfrågade!
- Vilka andra typer av system finns med i systemkartan som kan vara viktiga att nämna, ex affärssystem, CRM, frakttjänster, bildbanker och annat.
- Bestäm ambitionsnivå på projektet. Ledtråd- den styrs ofta av budgeten.
- Vill ni ha allt i ett och samma system eller jobba med olika specialiserade produkter?
- Hur mycket arbete tänker ni er att ni kan göra själva och vad för typ av kompetens behöver outsourcas?
- Förbered er genom att titta på era kompisar i branschens sajter, men ta gärna också fram andra förslag ni gillar.
Val av plattform
Det man som företag behöver bestämma sig om - eller att få hjälp att avgöra, är hur pass flexibel plattform som behövs för att nå önskat resultat. Går det bra för er att jobba med standardlösningar eller har ni specifika behov som behöver anpassas och skräddarsys?Har ni svårt att avgöra det själva så bör en erfaren partner kunna hjälpa er att avgöra hur pass standardiserade behov ni har och därefter ge er förslag på det som passar er verksamhet bäst.
Idag finns det plattformar som har både CMS (webb), PIM (Product information management) och E-com i en och samma plattform. Det finns också de plattformar som valt att specialisera sig och kanske enbart använda PIM och E-com för att du skall få full valfrihet på CMS:et.
Licensmodellen kan också se olika ut beroende på plattform. En del kan upplevas nästan gratis men kanske leder till större kostnader på andra håll.
Be om referenser
Oavsett om du går direkt med en leverantör av e-handelsplattformar eller en fristående partner som kan rekommendera olika val till dig så är det förstås av största vikt att du tar referenser. Några bra saker att titta på och fråga om är:
- Liknande tidigare projekt
- Nöjdhet med teknisk lösning
- Samarbetsformer och uppföljning
- Proaktivitet och guidning
- Kostnader
Fördelar med en återförsäljarportal
En ÅF-portal eller kundportal är en slags e-handel "light" för dina inloggade kunder. Det är ett perfekt sätt att höja den digitala upplevelsen för kunden samtidigt som ni får möjlighet att automatisera flertalet flöden internt.
4 saker en åf-portal kan hjälpa dig med:
- Ger kunden tillgänglighet service 24/7 året om.
- Minskar belastningen på kundsupport och sälj.
- Minskar risken för fel.
- Ger möjlighet till merförsäljning
EDI, punchout och interna säljverktyg
Det ställs ofta höga krav från företag inom större organisationer på att du som kund skall leverera smidigaste sättet för dem att beställa dina produkter och tjänster. Ofta är det sättet att de får sitta kvar i sina egna system och inte ha flertalet olika inloggningsuppgifter och gränssnitt att förhålla sig till. Då kan EDI, punchout-lösningar och andra typer av interna säljverktyg vara lösningen.
4 saker en EDI eller punchout-lösning kan hjälpa dig med:
- Låter användaren (din kund) hantera flödet i sitt egna beställningssystem
- Jobba direkt i sitt ERP (affärssystem)
- Tidsbesparande och effektivt
- Dina säljare kan färdigställa beställningar och kunden bara kan gå in och godkänna ordern.
Läs mer: Digitala verktyg för
B2B-försäljning online
Undersökningar visar tydligt att potentiella kunder vänder sig online för att hitta information innan de köper en produkt/tjänst, ändå avvaktar fortfarande en del företag med satsa på digital försäljning. Det kan kännas trögstartat och riskfyllt att förändra ett beteende hos en säljkår som är van vid att jobba uppsökande och ute på fält, och som ofta har en stor produktkännedom och kunskap med sig i bagaget.
Vi vill därför tipsa om 5 verktyg som hjälper din kund men även dig som säljare att leverera bättre kundvärde.
Paketerad kundportal för B2B som är integrerad mot ert ERP
Det viktigaste med en kundportal är att den kan komma åt data från ert affärssystem. Vi har tagit fram en paketerad lösning för B2B som är h¨årt integrerad mot ert ERP. Boka gärna en demo där vi visar hur vi använder kunddata och information från just ert ERP i kundportalen för att förbättra kundupplevelsen, minska kostnader genom självbetjäning, och öka effektiviteten i kommunikationen mellan företag och kunder.
Client portal för B2B – hårt integrerad mot Monitor G5
En satsning för ditalisering av tillverkande industri
- Samarbetet mellan Litium och Exsitec är en satsning som fokuserar
på att förädla framtidens kundportal. - Genom interaktiva workshops har en best-practice integrationsmetod implementerats, vilken skapar en kundportal med ERP-expertis och
sömlös integration av Monitor ERP. - Vi säkerställer att ingen annan investering i liknande initiativ kan
leverera högre värde, bättre kvalitet och en mer framtidssäker lösning. - Positiv respons från målgruppen som uppmärksammar funktionalitet och
riskminimerande effekter stärker övertygelsen om samarbetets framgång.
Vad ger Exsitecs B2B-portal
Vår kundportal är en digital plattform som ger kunderna åtkomst till en mina sidor -funktion med information och funktionalitet relaterade till företagets produkter eller tjänster.
- Självbetjäning: kunderna kan hantera sina egna ärenden och affärer få tillgång till information utan att behöva kontakta kundtjänst.
- Ökad tillgänglighet: Kundportalen är tillgänglig 24/7, kunderna ges möjlighet att få information och utföra olika uppgifter när det passar dem bäst.
- Effektiv kommunikation: En kundportal är en plats för effektiv och direkt kommunikation mellan företaget och kunderna.
- Minskat tryck på kundtjänst: Självbetjäning effektiviserar resursanvändningen och minskar väntetiderna för personlig assistans.
- Bättre orderhantering: Kunderna kan följa sina beställningar, vilket ger dem transparens och kontroll över sina affärstransaktioner.
- Ökad kundtillfredsställelse: Genom enkel tillgång till information och snabb service stärks kundrelationerna.
- Håll ordning på dina produkter med PIM-systemet: Genom att bygga kundportalen på Litiumplattformen så får du tillgång till ett av marknadens mest populära PIM-system. Här har du full kontroll på all din produktdata. Allt på samma plats och alltid med uppdaterad data.