Identitetsbild

 

E-handelstrender 2023 - allt du behöver ha koll på!

Helintegrerat system

Bra prisbild

Väl förberett för e-handel

 



E-handelstrender 2023

Nu är vi här igen. Vi närmar oss årsskiftet och det innebär att det återigen är dags att plocka fram spåkulan och sia om framtiden. Vi har dammsugit nätet och identifierat fem viktiga e-handelstrender och snackisar inför 2023.

optimizely-mockup

 



10 Viktiga nyckeltal för e-handel

Det finns en mängd olika mätetal som är viktiga för digital handel. Givetvis skiljer det från kund till kund men vi ser nedanstående som de viktigaste

 

AI på riktigt

AI har varit på tapetern ett bra tag nu. Men i slutet av 2022 såg vi en explosion av olika AI-sidor och funktionalitet. AI börjar äntligen generera användbar funktionalitet och bli mainstream. 2023 kommer Konsumenten kräva mer av E-handelsplattformarna och exempelvis AI som föreslår liknande varor eller matchande varor baserat på bland annat dina tidigare val, andras val med mera.

Kundservice

För den som inte är Omnichannel är det dags 2023. Kunderna vill kunna använda sin favoritkanal för att kommunicera med sin E-handel. Det är viktigt att e-handeln har stöd för att kunna kontrollera inflödet is samtliga kanaler och kommunicera tillbaka som kunden önskar.

Kostnadseffektivisera E-handel

2023 spås innefatta lågkonjunktur. Det kommer bli allt viktigare för företag att hålla i investeringarna. Men E-handel kräver ständig kärlek och utveckling för att vara relevant för vår allt mer flyktiga kundbas. Sluta inte investera men gör det där det räknas. Exempelvis på effektivisering av PIM-systemet, uppgradera UX med mera.

Google Analytics 4

Googles Universal Analytics kommer inte längre att samla in data från och med den 1 Juli 2023. Universal Analytics 360 kommer att leva kvar något längre, till den 1 oktober 2023. Det innebär att om du vill ha kontroll på din data så är det dags att börja samla in det i det nya formatet redan nu!

Läs mer om vad bytet till Google Analytics 4 betyder här.

UX UX UX

Vi kan konstatera att B2B-sektorn håller på att utvecklas, och en anledning till detta är att den typiska inköparen numera är en millenial. Alltså, en person född mellan 1981 och 1996. Denna generation har vuxit upp i takt med den teknologiska utvecklingen. Detta gör det svårt för företag inom B2B-branschen att ducka för kraven på användarvänlighet och personlig upplevelse på webben.

En bonusspaning är att dagens inköpare gör ungefär tolv sökningar online innan ett köp. Och 74 procent av inköparna gör research för åtminstone hälften av företagets inköp. Synlighet i sökmotorer är därför viktigare än någonsin.

Lansering av D2C-kanal

Vi har pratat mycket om det under hösten och ser att temat är lika hett inför 2022. Det handlar förstås om D2C.

Inför det nya året bör du fundera på hur du kan ta tillvara på kommunikationsmöjligheterna som en direktkanal till slutkunderna faktiskt innebär. Hur kan du stärka din ”brand voice” – sättet ni kommunicerar på när inte kommunikationen kring försäljningen går uteslutande genom en återförsäljare? Här handlar allt om att forma en ”brand voice” som får kunderna att minnas ditt varumärke och känna en anledning att återkomma till just dig.

Läs mer om D2C här  -> 

Fråga oss om E-handel

Vi är partners med flertalet E-handelsplattformar. Vi levererar till alla möjliga olika branscher och har gjort det mesta kombinationer av systemflora. Hör av er till oss om ni vill veta mer om E-handel och eller KPI:er.

 



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Verktyg för den som vill Analysera sina egna trender för 2023

Exsitec arbetar med en multitud av systemverktyg för E-handel och retail. Allt ifrån Beslutsstödssystem, till inköpsoptimering. Kontakta oss om ni skulle vilja se vad mer ni kan göra för prognoser och analys för att optimera er E-handel.

Här kan du läsa mer om analys för retail.

Här kan du läsa mer om analysverktyg eller inköpsoptimering.

Här har vi mer information för dig som vill utvärdera E-handelsplattformar.


Orkar du inte läsa mer? Ställ dina frågor direkt till Vincent.

Vincent-Rund

 

 

Fråga mig allt om E-handel & analys.