computer-code-interface-white

 

Google analytics 4 ersätter Google Universal

Vad händer när Google analytics 4 nu ersätter Google Universal? Vi har koll på vad som gäller och hur du navigerar i förändringen. 

 



Google analytics 4

Google Analytics, eller snarareUniversal Analytics, samlar inte längre in data från och med den 1 Juli 2023. Universal Analytics 360 kommer att leva kvar något längre, till den 1 oktober 2023. På den här sidan går vi igenom vad detta innebär för er som företag.

umbraco - mockup

 



Hur kommer Google analytics 4 påverka digital marknadsföring?

 

All din data kommer finnas kvar i åtminstone 6 månader till men sen är det alltså god natt för Universal Analytics. Det är antagligen ingen slump att Google går ut med detta just nu när GDPR börjar bli en allt hetare potatis runtom i världen.

 

Universal Analytics i sin nuvarande form har ungefär 10 år på nacken och mycket har hänt med cookiehantering, webbanalys och integritetsfrågor sedan dess. Det är också där Google Analytics 4 kommer in i bilden med sitt nya sätt att mäta och presentera din statistik. Bättre cross-device hantering, bättre integritetsskydd som enligt Google innebär att vi som marknadsförare kan känna oss trygga i att vi kan följa de regler som finns.

 

Det tekniska landskapet för digital marknadsföring står inför en stor förändring i och med utfasningen utav tredjepartscookies och svårigheten i att förlita sig på cookies generellt. Google Analytics 4 är designat för att ha en flexibel approach till datainsamling och kommer i framtiden använda sig utav datamodellering för att "fylla i luckorna" där det idag inte går att samla in besökardata. Detta betyder att du kan lita på dina siffror även om dina besökare surfar anonymt.

 

 

Digital-marketing-concrete

 

 

4 saker Ga4 underlättar inom digital marknadsföring

 

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c  Data driven attribution. Istället för att det sista icke-direkta klicket får all ära, så använder GA4 maskininlärning för att attribuera konverteringen på ett mer rättvist sätt

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c Landsspecifika integritets-inställningar som låter dig skräddarsy hur varje besökares data ska hanteras, baserat på vilket land de surfar ifrån

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759c Maskininlärning kommer också hjälpa dig att förutspå vilka målgrupper som mest troligen kommer att konvertera i dina kommande kampanjer. Fantastiskt!

strategy-1527_2ba049ab-b278-401f-8397-f87dbbfa759cUtökad integration mot andra Googleprodukter, så som Google Ads kommer göra det lättare att optimera kampanjer.

GA4 lanserades redan 2020 men det är många som har hållit hårt i sina UA-uppsättning i tron om att det kommer dröja länge till dess att UA försvinner. Nu är det alltså dags att ta steget över till Google Analytics 4 på riktigt och ju förr desto bättre. Den dagen vi inte längre kan samla in statistik till Universal Analytics så vill vi inte behöva börja om på ny kula och dessutom behöva lära sig ett helt nytt verktyg.

 



Vårt bästa tips framåt

 

Alternativ 1 - Ga4

Vår starka rekommendation är att ni redan nu på allvar ser till att man har en skarp uppsättning av version 4 om ni kör Google analytics 360. På så sätt har ni maximalt antal månaders historisk data på plats den dagen 360 inte längre är ett alternativ. 

 

 

Alternativ 2 - Matomo

Vi kan också hjälpa dig att titta på andra verktyg som motsvarar Googles men är anpassade efter europeisk lagstiftning. Matomo är ett verktyg som motsvarar funktionaliteten i Ga4 men är ett Europeiskt företag där er data stannar inom EU.

 

 



 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag med E-handel och Analys i över 20 år. 

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Vincent-Rund

 

 

Fråga mig allt om Google analytics & Matomo